– Vi vill väcka barnens intressen tidigt och få dem att lära sig vad molekyl och densitet är för någonting, säger Susanne Thulin, universitetslektor i pedagogik på högskolan i Kristianstad.
Hon har tillsammans med några kollegor på högskolan utbildat förskollärarna så att de i sin tur kan lära barnen mer om de naturvetenskapliga ämnena.
– Barnen tar in och lär sig mycket mer än vad jag trodde de skulle göra, säger Helen Persson Hosshage, förskollärare på Gamlegårdens förskola.
Vill väcka intresset i tid
Det gäller att ta tillvara på barnens nyfikenhet och vetgirighet.
– De små barnen vill förstå och lära sig mer om den värld de lever i, säger Andreas Redfors, professor i fysik på högskolan i Kristianstad.
Han säger att det barnen tar med sig från tidig ålder kommer de att ha glädje av när de blir äldre.
– I tonåren är det många ämnen som inte är så roliga och om kemi och fysik kommer först då så kommer de i fel tid.
”Kommer H2O från himlen”
Barnen på Gamlegården använder orden de får lära sig på ett naturligt sätt och ser orsakssamband.
– Jag har hört barn som säger ”nu kommer det H2O från himlen” när det regnar och barn som pratar om friktion och lägger grus på en rutschbana som är täckt med is och är hal, säger Lina Hellberg, förskoleutvecklare inom skolområde norr i Kristianstad.
Susanne Thulin som har skrivit avhandlingen ”Lärarnas tal och barns nyfikenhet” anser att förskollärarrollen behöver utvecklas. Den har varit fokuserad på fostran, lek och omsorg. Nu vill Susanne Thulin se en mer aktiv styrande förskollärarroll.
Hennes förhoppning är att barnen, när de leker och gör egna upptäckter, också ska dra egna slutsatser.