– Det är bedrövligt, säger Sten Hamberg.
Utöver att vara aktiv i kommunpolitiken för Liberalerna och i flera pensionärsorganisationer har han engagerat sig i frågan om kommunens nya grafiska profil.
När kommunstyrelsen fattar beslut om Skurups nya logotyp på tisdagen har Facebook-gruppen ”Vi som vill ha Nils Holgersson kvar” nått 765 medlemmar.
Prislappen: 350 000 kr
Kommunens styre vill däremot inte ha Nils Holgersson kvar. Redan 2023 beslutade kommunfullmäktige att Skurup behövde en ny grafisk profil. Med röstsiffrorna 8-5 godkände kommunstyrelsen på tisdagen det förslag som en kommunikationsbyrå fått runt 350 000 kronor för att ta fram.
– Lite onödiga pengar, säger Skurupsbon Izabella Sellam.
Identitetsfråga
I den nya, enfärgade och betydligt mer minimalistiska logotypen, har Nils Holgersson försvunnit. Kommunstyrelsen förklarar delvis beslutet med tekniska skäl, som att den gamla logotypen är svår att använda på tryckprodukter. Själva stridsfrågan tycks dock vara Nils Holgersson – och hans koppling till kommunen.
I Selma Lagerlöfs roman växer pojken upp på en gård i Västra Vemmenhög utanför Skurup. Kritikerna till den nya logotypen tycker att kommunen borde värna om kopplingen till den klassiska barnboken. Kommunstyrelsens ordförande Johan Bolinder tycker istället att det är dags att kommunen står på egna ben.
– I den mån det varumärket tillhör någon så är det Selma Lagerlöf, säger han om Nils Holgersson.
Se i videon hur Skurups nya logotyp ser ut.