• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Peter Håkansson, sektionschef fastighets- och gatukontoret i Malmö stad. En cyklist cyklar över en av Malmös farligaste korsningar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Cyklister och bilister har också ett ansvar, menar Peter Håkansson, sektionschef fastighets- och gatukontoret – samtidigt som Malmö stad också kan göra åtgärder för att höja säkerheten. Foto: Susanna Nygren/SVT

Malmö stad om de farligaste cykelvägarna: ”Man har inga rättigheter som trafikant”

Publicerad

Malmö stad utreder just nu hur den farligaste cykelvägen i kommunen kan göras säkrare. Samtidigt påpekar sektionschef Peter Håkansson att cyklisterna också måste ta ett ansvar för sin egen säkerhet.

– Man har inga rättigheter som trafikant. Man har ett gäng skyldigheter, säger Peter Håkansson, sektionschef fastighets- och gatukontoret.

Rondellen vid Pildamsvägen och John Ericssons väg är den farligaste platsen för cyklister i Malmö. I alla fall när det gäller kollisioner med cyklister och motorfordon. Där har 21 olyckor inträffat sedan 2018.

Det har skett lika många olyckor i korsningen Ystadvägen och Heleneholmsstigen. Men enligt Peter Håkansson, sektionschef fastighets- och gatukontoret, har de allvarliga olyckorna försvunnit helt där tack vare att Malmö stad satt upp farthinder, trafikljus och tagit bort en in- och utfart på Ystadsvägen.

– Störst effekt har farthindren haft. Det har förebyggts allvarliga olyckor, säger Peter Håkansson, sektionschef fastighets- och gatukontoret.

Cyklisternas skyldigheter

De allvarliga olyckorna har även minskat vid rondellen på Pildamsvägen, men inte försvunnit helt. Kommunen har försökt öka säkerheten för cyklister där genom att sätta upp farthinder och ökat belysningen, men det har inte varit tillräckligt. En anledning är rondellens storlek.

– Den är ganska stor för att vara i stadsmiljö och det kan bli lite höga hastigheter på bilister, säger Peter Håkansson, sektionschef fastighets- och gatukontoret.

Kommunen utreder nu vad man kan göra för att öka säkerheten vid rondellen. Men Peter Håkansson påpekar att ansvaret också ligger hos cyklisterna.

– Man har inga rättigheter som trafikant. Man har ett gäng skyldigheter.

Vad menar du med skyldigheter?

– Man måste visa hänsyn till andra trafikanter och uppmärksamma dom och anpassa hastigheten samt samspela med sina med trafikanter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.