Rondellen vid Pildamsvägen och John Ericssons väg är den farligaste platsen för cyklister i Malmö. I alla fall när det gäller kollisioner med cyklister och motorfordon. Där har 21 olyckor inträffat sedan 2018.
Det har skett lika många olyckor i korsningen Ystadvägen och Heleneholmsstigen. Men enligt Peter Håkansson, sektionschef fastighets- och gatukontoret, har de allvarliga olyckorna försvunnit helt där tack vare att Malmö stad satt upp farthinder, trafikljus och tagit bort en in- och utfart på Ystadsvägen.
– Störst effekt har farthindren haft. Det har förebyggts allvarliga olyckor, säger Peter Håkansson, sektionschef fastighets- och gatukontoret.
Cyklisternas skyldigheter
De allvarliga olyckorna har även minskat vid rondellen på Pildamsvägen, men inte försvunnit helt. Kommunen har försökt öka säkerheten för cyklister där genom att sätta upp farthinder och ökat belysningen, men det har inte varit tillräckligt. En anledning är rondellens storlek.
– Den är ganska stor för att vara i stadsmiljö och det kan bli lite höga hastigheter på bilister, säger Peter Håkansson, sektionschef fastighets- och gatukontoret.
Kommunen utreder nu vad man kan göra för att öka säkerheten vid rondellen. Men Peter Håkansson påpekar att ansvaret också ligger hos cyklisterna.
– Man har inga rättigheter som trafikant. Man har ett gäng skyldigheter.
Vad menar du med skyldigheter?
– Man måste visa hänsyn till andra trafikanter och uppmärksamma dom och anpassa hastigheten samt samspela med sina med trafikanter.