Ljuden har spelats in på olika ställen i stan och hittills har Malmö presenterat en ljudidentitet som är 1 minut och 13 sekunder lång. De inspelade ljuden ska användas i olika filmer och ambitionen är att göra stadens kommunikation bättre. Malmö är först med en ljudidentitet bland svenska kommuner och myndigheter.
I chatten på SVT Nyheter Skånes sajt var många kritiska till idén. ”Totalt värdelöst”, ”Flummigt”, ”Ett hån mot skattebetalarna”, var några av kommentarerna.
– Jag tror att vi alltid försöker ligga i framkant och vi är en stad som försöker göra saker tidigt och vara i framkant, säger Anders Mellberg, kommunikationsdirektör i Malmö.
Tror du andra kommuner och myndigheter kommer att ta efter det här?
– Ja, det är jag ganska säker på att det kommer att hända.
Ska ge bättre kommunikation
Tanken är att ljudidentiteten ska ge Malmö lägre kostnader för användning av ljud vid tex filmproduktion. Och bättre kommunikation. Men ljudidentiteten ska också kunna användas på olika fysiska platser som äldreboenden, simhallar, busshållplatser och parker.
– Man ska komma ihåg att detta är ett sätt att forma ljudidentiteten.
Varför är det viktigt att det ska vara ett plask från Malmö?
– Tycker inte du att det är viktigt? Jag tycker att det är viktigit att om vi pratar om ett Malmöljud så ska det vara ljud från Malmö och inte från nån annanstans.
Men hur mycket får det kosta?
– I det här fallet har detta kostat 485 000 kronor.
Så detta är väl använda 485 000 kronor?
– Det tycker jag. Absolut, avslutar Anders Mellberg.