– Tyvärr fungerar inte systemet så som vi behöver och hade önskat, säger Petra Larsson, servicedirektör på Regionservice Region Skåne.
2017 införde regionen en ny it-plattform, Computer aided facility management, CAFM. Den välkomnades som den smarta lösningen för att övervaka och effektivisera ett tjugotal serviceområden inom Region Skåne. Bland annat lokalvård, tvätt samt post- och läkemedelshantering.
Blev en mardröm
Men istället blev systemet en mardröm som fortsatt.
– Det har gjorts en mängd åtgärder för att få systemet att fungera så som vi behöver, men tyvärr har det inte varit tillräckligt, säger Petra Larsson.
Ursprungligen fick CAFM en totalbudget på 54 miljoner kronor. Regionen antog att pengarna skulle vara intjänade genom de effektiviseringar plattformen skulle ge.
Ursprungskalkylen visade besparingar på 106 miljoner under avtalstiden med IBM fram till 2028. Istället blev det kraftiga fördyringar på grund av ständiga problem att få plattformen att passa med verksamheternas behov.
– Först var det en budget på 54 miljoner. Sedan ändrades den till 87. Där vi är nu så har vi lagt drygt 120 miljoner. Vi kan inte se någon större effektivisering eller kostnadssänkning, säger Petra Larsson.
Anställda har mått dåligt
Petra Larsson beskriver slitsamma år med att försöka implementera CAFM. Processen har gått ut över arbetsmiljön. Många regionanställda har mått dåligt, chefer har sparkats och omplacerats. Nu har CAFM nått vägs ände och regionen vill så snabbt som möjligt byta ut systemet mot fungerande it-lösningar.
– Det finns mycket vi hade kunnat göra annorlunda. Det var det jag också såg i slutet mot förra året, att nu behöver vi stanna upp och titta på hur vi ska jobba vidare. Med facit i hand skulle vi ha agerat annorlunda och jag skulle ha agerat tidigare, säger hon.
Tar på sig skulden
Petra Larsson ersatte den förre servicedirektören Helena Skjeld som 2020 fick sparken efter att ha rest till USA och medverkat i en reklamfilm om CAFM för leverantören IBM. Detta ansågs olämpligt, inte minst på grund av de problem som it-plattformen i verkligheten bar med sig.
Det har gått fyra år sedan Petra Larsson tillträdde posten som servicedirektör och hon tycker att hon kunde ha gjort mer.
– Det är klart att jag har det yttersta ansvaret, säger Petra Larsson.
SVT Nyheter Skåne söker IBM för en kommentar.