Godsmottagningen på Lunds lasarett är bara ett av tjugo serviceområden i Region Skåne där personalen upplevt kaos på grund av en IT plattform som inte fungerar. Nu vill de ha en ny digital lösning så snabbt som möjligt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Godsmottagningen är bara ett av cirka tjugo serviceområden inom Region Skåne som sedan flera år har stora problem med en it-plattform. CAFM, som den heter, skapar stor frustration hos personalen eftersom problemen pågått ända sedan systemet infördes 2017. Foto: Andreas Jelvefors/SVT

Kostsamt fiasko när Region Skånes dyra it-plattform skrotas

Uppdaterad
Publicerad

När Region Skåne köpte in en ny stor it-plattform 2017 skulle den spara över 100 miljoner kronor i effektiviseringar. Men istället följde kraftiga fördyringar, en dålig arbetsmiljö och sparkade chefer. Nu ska it-plattformen skrotas.

– Tyvärr fungerar inte systemet så som vi behöver och hade önskat, säger Petra Larsson, servicedirektör på Regionservice Region Skåne.

2017 införde regionen en ny it-plattform, Computer aided facility management, CAFM. Den välkomnades som den smarta lösningen för att övervaka och effektivisera ett tjugotal serviceområden inom Region Skåne. Bland annat lokalvård, tvätt samt post- och läkemedelshantering.

Blev en mardröm

Men istället blev systemet en mardröm som fortsatt.

– Det har gjorts en mängd åtgärder för att få systemet att fungera så som vi behöver, men tyvärr har det inte varit tillräckligt, säger Petra Larsson.

Ursprungligen fick CAFM en totalbudget på 54 miljoner kronor. Regionen antog att pengarna skulle vara intjänade genom de effektiviseringar plattformen skulle ge.

Ursprungskalkylen visade besparingar på 106 miljoner under avtalstiden med IBM fram till 2028. Istället blev det kraftiga fördyringar på grund av ständiga problem att få plattformen att passa med verksamheternas behov.

– Först var det en budget på 54 miljoner. Sedan ändrades den till 87. Där vi är nu så har vi lagt drygt 120 miljoner. Vi kan inte se någon större effektivisering eller kostnadssänkning, säger Petra Larsson.

Programledare och Inger Tolsved Rosenkvist

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet ovan kommenterar Inger Tolsved Rosenkvist (L) problemen med it-plattformen. Foto: SVT

Anställda har mått dåligt

Petra Larsson beskriver slitsamma år med att försöka implementera CAFM. Processen har gått ut över arbetsmiljön. Många regionanställda har mått dåligt, chefer har sparkats och omplacerats. Nu har CAFM nått vägs ände och regionen vill så snabbt som möjligt byta ut systemet mot fungerande it-lösningar.

– Det finns mycket vi hade kunnat göra annorlunda. Det var det jag också såg i slutet mot förra året, att nu behöver vi stanna upp och titta på hur vi ska jobba vidare. Med facit i hand skulle vi ha agerat annorlunda och jag skulle ha agerat tidigare, säger hon.

Tar på sig skulden

Petra Larsson ersatte den förre servicedirektören Helena Skjeld som 2020 fick sparken efter att ha rest till USA och medverkat i en reklamfilm om CAFM för leverantören IBM. Detta ansågs olämpligt, inte minst på grund av de problem som it-plattformen i verkligheten bar med sig.

Det har gått fyra år sedan Petra Larsson tillträdde posten som servicedirektör och hon tycker att hon kunde ha gjort mer.

– Det är klart att jag har det yttersta ansvaret, säger Petra Larsson.

SVT Nyheter Skåne söker IBM för en kommentar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.