Magnus Holst har tidigare jobbat för ett elbilsföretag och fått en elbil som tjänstebil. Efter tjänstens slut har han bestämt att inte ersätta bilen med en elbil, och köpa en bensinbil istället.
– Jag trivs jättebra med elbil, men känner att jag inte vill uppleva tre år till som jag har upplevt i Malmö, säger Magnus Holst.
En enda laddstolpe vid Hästhagen
Vid Hästhagen, som är tio minuters gångavstånd från Magnus bostad finns en enda laddstolpe. Bristen på laddstolpar kräver planering från Magnus i sin vardag.
– Är lite orolig hela tiden, kommer jag iväg imorgon? Hur ska jag tänka? Hur långt ska jag köra? Mycket sådant som hade blivit enklare om jag visste att den står nära min bostad och laddas, och är fulladdad på morgonen, säger Holst.
Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden i Malmö stad, menar att utbudet av laddstolpar är gott.
– Vi ser till att vi har en bra infrastruktur för laddning på våra parkeringsplatser och i våra garage. Att ha det ut på gatan är en annan sak. Där är det ett allmänt utrymme, säger Andreas Schönström.
Malmö sticker ut i Skåne
Magnus hänvisar till andra skånska städer, som Helsingborg, Ystad och Höganäs där han menar att kommunen sett till att det finns laddstolpar.
– Det är väldigt märkligt att Malmö inte utrustar staden bättre för elbilsförare.
– Börjar kommunen tillgängliggöra för en sorts drivmedel på den allmänna gatan, då måste vi tillgängliggöra för andra sortens drivmedel också, säger Andreas Schönström.
– Det måste vara möjligt för alla som inte bor i hus att kunna köra elbil och det funkar inte i Malmö just nu. Laddstolpar måste finnas där folk bor, säger Magnus Holst.
Inför valet 2022 undersökte SVT tillgången på laddplatser i Sverige. En av slutsatserna var att utbyggnaden av ladduttag inte hänger med försäljningsökningen av elbilar.