Från Kiruna i norr till Malmö i söder står elva stycken så kallade ”beredskapslok” i ständig beredskap för att rycka ut. Uppgifterna är oftast att dra sönderkörda eller strömlösa tågset till närmsta station.
– De fungerar ungefär som en bärgningsbil, fast på räls. De hjälper till att få undan trasiga tågset som står still ute på spåret, säger Ola Malmberg, enhetschef på Trafikverket Syd.
Beredskapsloken drivs av diesel och genererar sin egen elektricitet och behöver inte vara kopplade till kontaktledningen som till exempel SJ Snabbtåg.
Följ med SVT på besök hos ”de osynliga hjältarna”.
Beredskapsloken:
• 15 stycken från Kiruna i norr till Malmö i söder.
• 2020-24: Ca 1 800 utryckningar.
• 2025: Ca 60 utryckningar.
• Bevakningsområde: Ca 14 200 km järnväg och 106 000 växlar.
Dessa siffror inkluderar utryckningar där de fått vända igen då de olika järnvägsföretaget fått igång de havererade tågseten eller hittat annan lösning.