Två personer i gul arbetskläder står vid en tågstation och inspekterar en tågs motor. Den ena pekar på en del av tåget medan den andra står bredvid och observerar. Tåget är stationerat på spåret, och den omgivande miljön är vinteraktig med fryst mark och kalla förhållanden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Inspektion vid ett av de så kallade ”beredskapsloken” som är ett av tre som räddar fastkörda snabbtåg i region syd. Foto: Johan Dernelius

Trafikverkets beredskapslok är alltid redo – räddar trasiga snabbtåg

Publicerad

”En bärgningsbil – fast på tågräls”, så beskrivs de räddningslok som Trafikverket använder för att bogsera trasiga tågset. De är livsnödvändiga för de hundratusentals pendlare som varje dag ger sig ut på resa.

Från Kiruna i norr till Malmö i söder står elva stycken så kallade ”beredskapslok” i ständig beredskap för att rycka ut. Uppgifterna är oftast att dra sönderkörda eller strömlösa tågset till närmsta station.

– De fungerar ungefär som en bärgningsbil, fast på räls. De hjälper till att få undan trasiga tågset som står still ute på spåret, säger Ola Malmberg, enhetschef på Trafikverket Syd.

Beredskapsloken drivs av diesel och genererar sin egen elektricitet och behöver inte vara kopplade till kontaktledningen som till exempel SJ Snabbtåg.

Följ med SVT på besök hos ”de osynliga hjältarna”.

En stark motor och ett stabilt ”koppel” med övergångar till snabbtågen och lokala Påga- och Krösatåg är en bra början vid en bogsering av ett trasigt tågsätt. Foto: Johan Dernelius

Beredskapsloken:

• 15 stycken från Kiruna i norr till Malmö i söder.

• 2020-24: Ca 1 800 utryckningar.

• 2025: Ca 60 utryckningar.

• Bevakningsområde: Ca 14 200 km järnväg och 106 000 växlar.

Dessa siffror inkluderar utryckningar där de fått vända igen då de olika järnvägsföretaget fått igång de havererade tågseten eller hittat annan lösning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.