Av de 2 258 gånger som avgångsspåret ändrades på Lund C sommaren 2024 så var det bara 989 stycken som skedde inom rimlig tid.
Snabba spårändringar på Lund Central
56,2 procent av spårändringarna skedde alltså med sämre marginal än de 10 minuter som är beräknat för Lund.
Om man ser till stationer med ett liknande antal spårändringar så hamnar Lund C på tredje plats i Sverige, när det kommer till minst andel spårändringar som sker inom rimlig tid.
Skåne sämst i Sverige
Sammantaget så har Skåne absolut störst andel ändringar med snäv tidsram. Malmö C och Hyllie har flest spårändringar utanför rimlig tid. Men de har inte samma problem med spårspring som Lund C. En bidragande faktor till det kan vara stationens planering, där det krävs att man tar trappor och tunnel eller gångbro för att byta perrong.
Först på fjärde plats kommer en station som inte ligger i Skåne; Stockholm Central. Där sker dock majoriteten av ändringarna inom rimlig tid, som är beräknad till 20 minuter.
I klippet gör SVT:s reporter och Trafikverkets sos-ledare Martin Myrstrand ett test med ett stressigt spårbyte i Lund.
Andel snabba spårändringar sommaren 2024
- Malmö C: 73,6%
- Hyllie: 71,8%
- Lund C: 56,2%
- Stockholm C: 37,1%
- Hässleholm: 21,5%
Källa: Trafikverket
Urval: Stationer med över 500 spårändringar/mån
Rimlig tid för spårändring
- Malmö C: 15 minuter
- Hyllie: 10 minuter
- Lund C: 10 minuter
- Stockholm: 20 minuter
- Hässleholm: 10 minuter
Källa: Trafikverket