Enligt rapporten är Malmö ohotad etta när när kommer till svenska storstäder. Runt 20 procent av Malmöborna cyklar i vardagen och 23 procent cyklar för pendling.
– Den genomsnittliga distansen till jobbet är kortare i Malmö än andra städer. Cykelinfrastrukturen är bättre. Det har ökat i alla städer men Malmö har försvarat sitt förspång, säger Lasse Brand, mobilitetsexpert på WSP.
Samma nivå som Köpenhamn
När det kommer till privata cykelresor är andelen Malmöcyklister på samma nivå som Köpenhamn. Däremot cykelpendlar köpenhamnarna mer.
– Vi håller på att cykla ikapp men vi är inte riktigt där. Men det har ökat mer än i Köpenhamn.
Se mer om Malmös cyklister i videoklippet ovan.
Drivmedelspriser kan påverka
Att cyklingen ökar sedan innan pandemin beror enligt Lasse Brand på restriktionerna och smittskyddet.
– Under pandemin avråddes man från kollektivtrafiken och folk bytte till individuella medel, säger han.
Tror du det kommer öka mer?
– Jag tror att drivmedelspriserna ligger på så pass hög nivå att de bidrar till att ännu fler kan cykla. Med vinter blir det dyrt och man ser över vilka utgifter man har. Kanske upptäcker man att pendla med cykel kan vara ett billigt alternativ.