Foto: Gunilla Fritze

Storsatsning på kollektivtrafiken i Malmö

Uppdaterad
Publicerad

Malmö kommer att bli en bättre stad för pendlare, cyklister och bussresenärer i och med en ny överenskommelse som slöts under fredagen.

Malmö stad och Region Skåne har kommit överens med Sverigeförhandlingen att det ska bli fyra nya busslinjer med elbussar i Malmö. Fyra andra busslinjer kommer dessutom att byggas ut, det blir 14 cykelbanor i anslutning till kollektivtrafiken och 28.550 nya bostäder i Malmö.

Dessutom kommer Pågatågstrafiken från Kävlinge via Lomma in i Malmö att bli bättre i och med att Lommabanan etapp 2 byggs. Fyra miljarder kommer investeringarna att kosta och är den största satsningen på infrastruktur och kollektivtrafik i Malmö sedan Citytunneln.

– När staden växer fort behövs både bostäder och infrastruktur som skapar god livsmiljö, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

– Satsningarna gör det snabbare och smidigare att åka kollektivt till och från Malmö och knyter samtidigt samman stadens olika delar till en hållbar helhet.

Vill skapa tillväxt

I Sverigeförhandlingens uppdrag ingår att förhandla om åtgärder som förbättrar kollektivtrafiken och leder till ökat bostadsbyggande i Sveriges tre storstadsregioner Stockholm, Göteborg och Skåne. Här ingår också cykelåtgärder som ökar nyttan av de kollektivtrafikåtgärder som parterna förhandlar om.

– Vår ambition är att samordna infrastruktur och bostäder för att Sverige ska kunna växa och skapa tillväxt, säger Catarina Håkansson Boman,  förhandlare Sverigeförhandlingen.

Nya och utbyggda busslinjer

Elbussar:

Linje 2 Lindängen – Söderkulla – Nyhamnen

Linje 4 Bunkeflostrand/Limhamn – Segevång

Linje 5 Stenkällan – Rosengård – Västra hamnen (utveckling av dagens MalmöExpressen)

Linje 8 Lindängen – Hermodsdal – Västra Hamnen

Utbyggnad av stadsbussar:

Linje 3 Ringlinjen

Linje 6 Klagshamn – Fortuna Hemgården

Linje 9 Ön/Limhamn – Värnhem

Linje 10 Malmö C – Lorensborg – Hyllie – Ikea Hubbhult

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.