Malmö stad och Region Skåne har kommit överens med Sverigeförhandlingen att det ska bli fyra nya busslinjer med elbussar i Malmö. Fyra andra busslinjer kommer dessutom att byggas ut, det blir 14 cykelbanor i anslutning till kollektivtrafiken och 28.550 nya bostäder i Malmö.
Dessutom kommer Pågatågstrafiken från Kävlinge via Lomma in i Malmö att bli bättre i och med att Lommabanan etapp 2 byggs. Fyra miljarder kommer investeringarna att kosta och är den största satsningen på infrastruktur och kollektivtrafik i Malmö sedan Citytunneln.
– När staden växer fort behövs både bostäder och infrastruktur som skapar god livsmiljö, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.
– Satsningarna gör det snabbare och smidigare att åka kollektivt till och från Malmö och knyter samtidigt samman stadens olika delar till en hållbar helhet.
Vill skapa tillväxt
I Sverigeförhandlingens uppdrag ingår att förhandla om åtgärder som förbättrar kollektivtrafiken och leder till ökat bostadsbyggande i Sveriges tre storstadsregioner Stockholm, Göteborg och Skåne. Här ingår också cykelåtgärder som ökar nyttan av de kollektivtrafikåtgärder som parterna förhandlar om.
– Vår ambition är att samordna infrastruktur och bostäder för att Sverige ska kunna växa och skapa tillväxt, säger Catarina Håkansson Boman, förhandlare Sverigeförhandlingen.
Nya och utbyggda busslinjer
Elbussar:
Linje 2 Lindängen – Söderkulla – Nyhamnen
Linje 4 Bunkeflostrand/Limhamn – Segevång
Linje 5 Stenkällan – Rosengård – Västra hamnen (utveckling av dagens MalmöExpressen)
Linje 8 Lindängen – Hermodsdal – Västra Hamnen
Utbyggnad av stadsbussar:
Linje 3 Ringlinjen
Linje 6 Klagshamn – Fortuna Hemgården
Linje 9 Ön/Limhamn – Värnhem
Linje 10 Malmö C – Lorensborg – Hyllie – Ikea Hubbhult