Ola Stockelius är chef över den tremannagrupp på Malmöpolisen som handskas med alla olyckor kring elsparkscyklar. Han påpekar att många som exempelvis fallit i singelolyckor åker direkt till sjukhus och hamnar därmed inte på hans bord. Mörkertalet kan vara stort.
Det som kommer till polisen är oftast kollisioner där det ska utredas om brott begåtts. Fast hittills har ingen förare av elsparkcykel i Malmö drabbats av rättsliga åtgärder.
”Ser ut som fotgängare”
En stor fara enligt polisen är att bilisterna har svårt att urskilja elskoterförarna eftersom de kan se ut som fotgängare som inte rör sig lika snabbt. Och många kollisioner sker vi korsningar.
– Elskoterförarna chansar på att hinna, dessutom är deras lysen ofta för dåliga i mörker.
Men problemen med fordonen är flera. Dels är konstruktionen sådan att tyngdpunkten kommer högt upp samtidigt som hjulen är små och lätt kan fastna på exempelvis trottoarkanter.
– Då dyker man framöver rakt ner i backen och landar på huvudet och det är skallskadorna som är värst. Jag har inte heller sett någon som haft hjälm ännu.
”Ingen utredning”
Men ett förbud mot elsparkcykel verkar inte vara aktuellt från myndigheternas sida. Karin Boman Röding, pressekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth avfärdar frågan.
– Det pågår ingen utredning kring frågan från regeringens sida.
På Transportstyrelsen säger utredaren Robert Ståhl att man just nu har initierat en samverkan tillsammans med Trafikverket och polisen för att utreda problematiken kring elsparkcyklarna.
– Min bedömning är att av de tre nivåerna infrastruktur, fordonet och förarbeteendet så ligger problematiken övervägande på den sistnämnda.