Många fler klagar på färdtjänsten

Uppdaterad
Publicerad

De skånska färdtjänstkunderna rasar nu mot Skånetrafiken. Klagomålen om bland annat bristande tidspassning har ökat dramatiskt på ett år.

2011 anmäldes kritik mot Skånetrafiken 3852 gånger. Dessa hade förra året ökat till 6441 klagomål från missnöjda färdtjänsttrafikanter. Och orsaken är uppenbar.

Av Skånes 33 kommuner ligger ansvaret för färdtjänsten i 24 på  Skånetrafiken. Och i hälften av dem sköttes färdtjänsten i sin helhet av det privata företaget Samres fram till första oktober då Skånetrafiken själva tog över planeringen av färdtjänstresorna och Samres fick bara behålla telefonsvaret.

Färdtjänst i Skåne

”Totalt kaos”

VD:n för Samres Björn Falk som sitter på huvudkontoret i Lund menar att det avskurna ansvaret för resorna är olyckligt och dumt.

– Vi har också stöd i denna uppfattning från Skånetrafikens egna revisorer som säger att färdtjänsten fungerade bättre före första oktober förra året.

Denna uppdelning ledde till totalt kaos enligt handikappsorganisationerna. Och  det här avspeglas i frekvensen av klagomål som efter att ha legat på cirka 400 i månaden i oktober exploderade till elvahundra och därefter legat kring åttahundra i månaden från missnöjda kunder.

”Inte fler fel i Senegal”

Att Samres  telefonsvarande anställda sitter på olika ställen i världen som exempelvis afrikanska Senegal har höjt en del ögonbryn men inte orsakat några extra problem enligt Samres.

-Alla gör vi fel för att vi är människor men det har inte blivit fler för att man sitter i Senegal.

Sydnytt har försökt att få en kommentar från Skånetrafiken som har tackat nej till det.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Färdtjänst i Skåne

Mer i ämnet