2011 anmäldes kritik mot Skånetrafiken 3852 gånger. Dessa hade förra året ökat till 6441 klagomål från missnöjda färdtjänsttrafikanter. Och orsaken är uppenbar.
Av Skånes 33 kommuner ligger ansvaret för färdtjänsten i 24 på Skånetrafiken. Och i hälften av dem sköttes färdtjänsten i sin helhet av det privata företaget Samres fram till första oktober då Skånetrafiken själva tog över planeringen av färdtjänstresorna och Samres fick bara behålla telefonsvaret.
”Totalt kaos”
VD:n för Samres Björn Falk som sitter på huvudkontoret i Lund menar att det avskurna ansvaret för resorna är olyckligt och dumt.
– Vi har också stöd i denna uppfattning från Skånetrafikens egna revisorer som säger att färdtjänsten fungerade bättre före första oktober förra året.
Denna uppdelning ledde till totalt kaos enligt handikappsorganisationerna. Och det här avspeglas i frekvensen av klagomål som efter att ha legat på cirka 400 i månaden i oktober exploderade till elvahundra och därefter legat kring åttahundra i månaden från missnöjda kunder.
”Inte fler fel i Senegal”
Att Samres telefonsvarande anställda sitter på olika ställen i världen som exempelvis afrikanska Senegal har höjt en del ögonbryn men inte orsakat några extra problem enligt Samres.
-Alla gör vi fel för att vi är människor men det har inte blivit fler för att man sitter i Senegal.
Sydnytt har försökt att få en kommentar från Skånetrafiken som har tackat nej till det.