Antalet förseningstimmar har ökat med 80 procent bara under de senaste två månaderna.Men några snabba åtgärder finns inte enligt Trafikverket och det kan dröja upp till tio år innan man når en acceptabel nivå.
– Jag har åkt relativt få gånger och ett par gånger när jag ska lite längre upp i landet så har jag drabbats av 20-40 minuters försening, säger Marcus Danielsson från Malmö och han är inte ensam om att ha drabbats.
Antalet tågstörande fel har nämligen ökat med 30 procent under de senaste två månaderna och antalet förseningstimmar har ökat med närmare 80 procent enligt Trafikverket.
– Vi är inte alls nöjda med hur det har varit den här sommaren. Våra kunder har tagit stryk och det är inte alls bra, säger Magnus Andersson, affärsområdeschef för tåg på Skånetrafiken.
Vem bär ansvaret för det här?
– Det har varit mycket störningar som beror på infrastrukturen och då är det Trafikverket som är ansvarigt.
På Trafikverket håller man med om att det inte har fungerat bra under sommaren.
– Det har varit för mycket störningar jämfört med tidigare år. Och vi jobbar tillsammans med Skånetrafiken för att minska antalet störningar, säger Linus Eriksson, chef för trafikledningsområde syd på Trafikverket.
Slitaget har ökat
En del av tågstoppen och förseningarna den här sommaren har orsakats av vädret, dels åskväder men framför allt har värmen haft en stor inverkan på anläggningen. De allra flesta felen beror dock på att det är en gammal och sliten anläggning och slitaget har ökat i och med att även tågtrafiken har ökat. Men några åtgärder inom en snar framtid ska man inte räkna med.
– Vi kanske kan släcka de fel som vi ser är återkommande men det kommer att ta flera år innan vi har en fullt acceptabel nivå, säger Linus Eriksson.