Tre frågor om: Skillnaderna i svensk skola

Uppdaterad
Publicerad

Svenska skolan ska vara likvärdig för alla elever – oavsett geografisk hemvist eller socioekonomisk bakgrund. Men det misslyckas svenska skolan kapitalt med, säger skolreportern Emma Leijnse.

Emma Leijnse jobbar på Sydsvenskan och hon har granskat skolan i 10 år. Bland annat har hon gett ut boken ”I en annan klass” som fokuserar just på skillnaderna i den svenska skolan och hur olika det kan se ut beroende på var du går i skolan.

Under tre års tid har hon följt två mellanstadieklasser på två olika skolor med olika socioekonomiska förutsättningar och kan visa skillnader i såväl lärarbehörighet såsom elevernas egna uppfattningar om sin egen förmåga.

Olika skolvärldar

Allt större klyftor i svenska skolan

– Alla politiker är rörande överens om att de skolor som har sämst förutsättningar ska ha de bästa lärarna. Ändå ser det inte ut så i dag och där har man misslyckats kapitalt, säger Emma Leijnse.

Emma Leijnse menar att det fria skolvalet har drivit på segregationen i skolan, något som också bekräftas av en statlig utredning som sammanställt kunskapsläget.

Flera forskare håller med henne, men det finns också de som tycker tvärtom.

I klippet svarar Emma Leijnse på tre frågor om likvärdigheten i skolan och vad de allt större gapen beror på.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Olika skolvärldar

Mer i ämnet