Sjätteklassaren Mohammed Ajainy från Lorensborgsskolan i Malmö säljer årets majblomma till sin idol. Förra året sålde Mohammed för 36 000 kronor. Det var mest i klassen och därför fick han träffa MFF-stjärnan Taha Ali på onsdagen.  – Det var som en dröm, sa Mohammed Ajainy, om mötet.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Sjätteklassaren Mohammed Ajainy från Lorensborgsskolan i Malmö säljer årets majblomma till sin idol. Förra året sålde Mohammed för 36 000 kronor. Det var mest i klassen och därför fick han träffa MFF-stjärnan Taha Ali på onsdagen. Foto: Linda Fridh/SVT

Murhaf-effekten: Nu vill fler sälja majblommor

Uppdaterad
Publicerad

På onsdagen startade årets majblommeförsäljning och intresset för att sälja har ökat.

– Det är Murhaf-effekten, säger Ali Reza Yakhdani från Majblomman.

På onsdagen sålde sjätteklassaren Mohammed Ajainy från Lorensborgsskolan i Malmö årets majblomma till sin idol MFF-spelaren Taha Ali.

– Det var en fantastisk känsla, som att uppfylla en dröm, säger Mohammed Ajainy, som sålde majblommor även förra året. Mohammed fick träffa sin idol för att han då sålde mest i sin skola.

Murhaf och majblommorna

– Om man kan bidra med att göra skillnad och hjälpa barn som är i nöd så ska man självklart göra det, säger Taha Ali, spelare i Malmö FF.

Drottningen köper först

Enligt traditionen är det drottning Silvia som köper årets första majblommor, som i år är lila. Från och med lunchtid på onsdagen startade den officiella försäljningen.

Förra året samlade Majblomman in 76 miljoner kronor. I år är målet att samla in ännu mer även om förra året var speciellt. Murhaf från Glimåkra blev viral och sålde blommor för mer än fem miljoner kronor.

Och organisationen känner av Murhaf-effekten.

– Absolut. Framför allt är det många fler, både vuxna och barn, som känner till majblomman, säger Ali Reza Yakhdani, lokal verksamhetsutvecklare för Majblommans riksförbund.

Blivit en förebild

– Murhaf har blivit en förebild för många barn. Det märker vi när vi är ute. Många säger att de vill sälja lika mycket som han, säger Yakhdani.

Enligt Majblomman har engagemanget ökat både bland volontärer och barn. Det märks också på antalet ansökningar om stöd som kommer in.

– För två år sedan kom det in 150 ansökningar på ett år från Malmö. Det är ju otroligt lite med tanke på hur mycket barnfattigdom det finns här. Nu har antalet ökat med 150 procent, säger Ali Reza Yakhdani.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
När SVT träffade Murhaf förra året så hade han sålt majblommor för 245 000 kronor. Dagen efter låg summan på 1,6 miljoner kronor. Till slut landade hans försäljning på runt fem miljoner kronor, vilket bidrog stort till att Majblomman slog rekord år 2023. Foto: Erika Dahlin Jönsson/SVT

MAJBLOMMAN

Majblomman har sålts i Sverige sedan 1907 och var redan från början till förmån för barn och unga i utsatta situationer.

Blommorna säljs fram till 1 maj och förra året drog försäljningen in 76 miljoner kronor. Vart går då pengarna?

• 10 procent går till barnet som säljer

• 10 procent går till barnets skola

• 40 procent går till den lokala Majblommeföreningen som delar ut ekonomiskt bistånd till sökande. Det vanligaste är att familjer vill ha hjälp till kläder och skor, men många ansökningar handlar också om aktiviteter på fritid och sommarlov.

• 40 procent går till Majblomman centralt som använder pengarna bland annat till att stödja forskning och att driva opinion kring barnfattigdom.

I år kommer man utöver de klassiska blommorna att sälja en specialvariant i begränsad upplaga. Den blomman har nio kronblad istället för tio för att påminna om att ett av tio barn i Sverige lever i ekonomisk utsatthet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Murhaf och majblommorna

Mer i ämnet