– Det har ju varit lite grann mitt eget drömflygplan och när folk tyckte det var bra så försökte jag bygga det till andra, säger han.
Drömmen utvecklades till att bli en idé om en helt egen flygplansfabrik. Nu har han en med tio anställda.
– Vi har tio flygplan på gång och har tre som ska levereras i höst. Vi har sålt tjugo plan varav tio är betalda av kunderna med halva köpeskillingen, säger Niklas Anderberg.
Köparna består enligt honom av de som vill ha ett sportflygplan som också används för rena persontransporter.
– Hälften är privatpersoner och hälften företag. Nästan alla köper för att kunna resa med det och den största målgruppen finns i Tyskland.
Limmas ihop som modellflygplan
Nästan allt i planet är gjort i svenskutvecklad kolfiber som formas i en stor cylindrisk behållare.
– Det är en trycksatt ugn och här bakar vi alla delar så att de blir hårda och starka, säger Niklas Anderberg.
Sedan limmas de ihop precis som ett modellflygplan och härdas i ytterligare en ugn.
– Vi har testat flygplanet och de certifierande myndigheterna i Tyskland säger att det är det starkaste planet i den här klassen de någonsin prövat.
Lika bensinsnål som bilen
Pappersarbetet och kravet på certifiering för detta ultralätta plan på 300 kilo har tagit lång tid. Planet har en bensinmotor på 100 hästkrafter och drar dryga halvlitern per mil i en marschfart av 270 kilometer i timmen. En bensinåtgång ungefär som en bensinsnål bil alltså.
– I slutändan blir det kanske mer miljövänligt att ta flyget i alla fall.
Om tio år hoppas Niklas Anderberg att han har en fabrik som tillverkar hundra plan om året, då även med eldrivna modeller och kanske fyrsitsiga plan. Han vill i framtiden fortsätta satsa på tillverkningen i Eslöv.
– Jag hoppas det, inget är gjutet i sten men vi samarbetar bra med kommunen.