• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Tre av planen ska levereras till hösten. Foto: Linda Ekström

Niklas dröm blev sann – bygger eget flygplan

Publicerad

Niklas Anderberg hade en dröm när han jobbade på Saab som flygingenjör för 15 år sedan, att bygga ett helt eget flygplan. Nu flyger han i ett sånt.

– Det har ju varit lite grann mitt eget drömflygplan och när folk tyckte det var bra så försökte jag bygga det till andra, säger han.

Drömmen utvecklades till att bli en idé om en helt egen flygplansfabrik. Nu har han en med tio anställda.

– Vi har tio flygplan på gång och har tre som ska levereras i höst. Vi har sålt tjugo plan varav tio är betalda av kunderna med halva köpeskillingen, säger Niklas Anderberg.

Köparna består enligt honom av de som vill ha ett sportflygplan som också används för rena persontransporter.

– Hälften är privatpersoner och hälften företag. Nästan alla köper för att kunna resa med det och den största målgruppen finns i Tyskland.

Bensinsnåla planet flyger 270 kilometer i timmen. Foto: Linda Ekström

Limmas ihop som modellflygplan

Nästan allt i planet är gjort i svenskutvecklad kolfiber som formas i en stor cylindrisk behållare.

– Det är en trycksatt ugn och här bakar vi alla delar så att de blir hårda och starka, säger Niklas Anderberg.

Sedan limmas de ihop precis som ett modellflygplan och härdas i ytterligare en ugn.

– Vi har testat flygplanet och de certifierande myndigheterna i Tyskland säger att det är det starkaste planet i den här klassen de någonsin prövat.

Planet väger 300 kilo. Foto: Linda Ekström

Lika bensinsnål som bilen

Pappersarbetet och kravet på certifiering för detta ultralätta plan på 300 kilo har tagit lång tid. Planet har en bensinmotor på 100 hästkrafter och drar dryga halvlitern per mil i en marschfart av 270 kilometer i timmen. En bensinåtgång ungefär som en bensinsnål bil alltså.

– I slutändan blir det kanske mer miljövänligt att ta flyget i alla fall.

Om tio år hoppas Niklas Anderberg att han har en fabrik som tillverkar hundra plan om året, då även med eldrivna modeller och kanske fyrsitsiga plan. Han vill i framtiden fortsätta satsa på tillverkningen i Eslöv.

– Jag hoppas det, inget är gjutet i sten men vi samarbetar bra med kommunen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.