– Det har varit flera massakrer där judar massakrerar palestinier och självmordsbombningar mot Israels civilbefolkning, säger historieläraren Björn Westerström till klassen på St Petri gymnasium i Malmö.
Det är exempel på olika perspektiv som han använder i undervisningen om Israel-Palestina-konflikten.
Björn Westerström har varit med och tagit fram nytt pedagogiskt material till lärare i Malmö för att ge dem verktyg att hantera ett svårt och laddat ämne.
Laddat ämne i klassrummet
En undersökning bland Malmös lärare visade att undervisning om Israel-Palestina-frågan ofta leder till konflikt och ibland till antisemitism.
– Lärare behöver stöd för att undervisa om detta. På dagens lektion försöker jag visa att flera berättelser om konflikten kan existera samtidigt även om de motsäger varandra. Det är inte en berättelse som är mer sann än den andra, säger Björn Westerström.
”Viktigt att erkänna varandras berättelser”
Det nya materialet består av olika teman: om konflikten, om antisemitism och islamofobi, och om pedagogiska verktyg. Under dagens lektion försöker Björn Westerström visa att både israeler och palestinier kan vara offer och förövare i den här konflikten.
– För att kunna föra ett samtal så måste vi ju erkänna den andres syn på verkligheten. Med det menar jag inte att man ska acceptera det som inte är sant och därför har vi faktagranskat detta material väldigt noggrant, säger Björn Westerberg.
Eleverna nöjda
Eleverna Klara Svensson och Olle Olai ger tummen upp till dagens lektion.
– Det är viktigt att man ser en händelse från olika perspektiv och att man tar hänsyn till flera historier, säger Klara Svensson.
– Det är lätt att välja sida om man till exempel hör Israels eller palestiniernas historia men det är viktigt att ha förståelse för båda sidorna, säger Olle Olai.