– Vi är intresserade av att se hur dynamiken ser ut och vilka händelser som påverkar samtalstonen på sociala medier, säger Per-Erik Ebbeståhl hållbarhets- och trygghetsdirektör på Malmö stad.
Linnea jobbar som kommunvägledare på Malmö stads kontaktcenter. Hon ansvarar för att hantera kommentarer som sprids på stadens sociala medier.
– När det händer stora händelser i omvärlden eller i Malmö så kan det komma mycket kommentarer till oss. Det känns viktig för oss att vi finns och lyssna på medborgarna, säger Linnea.
Den nya rapporten kartlägger de negativa narrativ på plattformar som TikTok och X, och visar hur globala och lokala händelser påverkar samtalstonen online.
– När man tittar på den arabiska sfären så handlar det mesta om Israel-Palestina konflikten. När det gäller svenska språket så är diskussionen om att svenskar håller på att ersättas av människor med annan bakgrund än den svenska, säger Per-Erik Ebbeståhl.
Är du förvånad över hur mycket hat som sprids på sociala medier?
– Nej, absolut inte. Det här är bara en förlängning av samtal som förs i det verkliga livet, säger Per-Erik Ebbeståhl.
Per-Erik Ebbeståhl menar att Malmö stad arbetar systematiskt med att, förstå och bemöta spridning av felaktig information genom att fylla på med rätt information i sina olika plattformar.
I klippet ovan berättar kommunvägledaren Linnea mer om hur Malmö stad i praktiken bemöter hot och hat kommentarer på sociala medier.