Med Öresundsmetron skulle ytterligare en miljon människor nå en arbetsplats på andra sidan sundet inom en timme. Det presenterade Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) och Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen på en presskonferens på måndagen. Dessutom lanserades ett partnerskap med flera företag i regionen som ska samarbeta för att Öresundsmetron blir förverkligad.
– Det är för att vi ser värdet i att arbetsmarknadsregionen knyts närmare samman. Om vi tittar på tiderna för en resa mellan Malmö och Köpenhamn centrum så ser vi att med Öresundsmetron ökar vi med en halv miljon arbetstillfällen som kan nås inom en timme, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.
Ska ta 20 minuter
Öresundsmetron ska byggas som en tunnel under sundet och finansieringen består av biljettintäkter, EU-finansiering och statliga medel från båda länderna. Tågresan över bron som i dag tar 35 minuter till centrala Köpenhamn ska med metron ta cirka 20 minuter – beroende på vilken station man vill hoppa av på. Avgångarna skulle vara varannan minut.
– Får vi en metroförbindelse mellan Malmö C och Köpenhamns H går vi från 1,3 miljoner till 2,3 miljoner människor som kan nå en arbetsplats inom en timme. Vi kan skapa en arbetsmarknadsmetropol i den norra delen av Europa som kan dra till sig näringslivsinvesteringar och talanger från hela världen, säger Frank Jensen.
Hoppas vara på plats 2035
Metrons funktion är att skapa tillväxt på båda sidorna av sundet och den kommer även att avlasta Öresundsbron. När Fehmarn Bält förbindelsen från Tyskland står färdig väntas det bli trångt på bron när trafiken med höghastighetståg ökar.
– Vår ambition är att vi har den här förbindelsen på plats 2035. Det tar alltid lång tid att planera för infrastruktursatsningar. Vi ser att behovet är som störst när kapaciteten slår i taket på Öresundsbron och det gör den någon gång 2035, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.
Prislappen väntas landa på minst 40 miljarder kronor, skriver TT.