Den vanligaste typen av spårspring är där personer genar över spåren eller smiter under bommar, ofta ovetande om de stora riskerna.
Moderna tåg är både snabbare och tystare än vad många inser – ett persontåg rör sig 56 meter per sekund och har en bromssträcka på över en kilometer.
Var tredje försening beror på spårspring
Utöver den direkta livsfaran orsakar spårspringet också stora förseningar. En tredjedel av alla tågförseningar i Skåne beror på sådana händelser, vilket skapar frustration hos resenärerna.
– Man måste börja tänka på andra människor, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare på Trafikverket.
Har kostat 84,5 miljoner kronor
Från 1 januari fram till sista september i år har det skett 59 incidenter av spårspring bara vid Lunds central, vilket i sin tur har påverkat 756 tåg och kostat Skånetrafiken 11,3 miljoner kronor.
– Det är en station med möjligheter att gena över spåren, säger Göran Holmberg.
Skånetrafikens totala kostnad för tågspring i länet hittills i år ligger på 84,5 miljoner kronor. Det är 4825 tåg som påverkats av 529 tillfällen där personer rört sig över spåren.
I klippet berättar Göran Holmberg mer om hur spårspring påverkar.
Antal händelser orsakade av spårspring
- Lund, 59 stycken
- Hässleholm, 32 stycken
- Malmö C, 31 stycken
- Helsingborg C, 26 stycken
- Eslöv, 22 stycken