15 flygplan och tusentals resenärer drabbades av kraftiga förseningar när strömmen gick på onsdagskvällen.
– Det var bara nödbelysning i terminalen. Men vår back-up fungerade när det gäller flygsäkerhet, för landningsljus och navigering, säger Peter Weinhandl.
Även Landvetter
Det blev extra oroligt hos Swedavia när det visade sig att även flygplatsen Landvetter drabbades av strömavbrott nästan samtidigt. Hängde det ihop? Var det någon form av attack mot flygplatserna?
– Till en början visste vi bara att orsaken låg utanför oss. Men snart konstaterades att strömavbrotten inte hängde ihop, säger Peter Weinhandl.
På Landvetter varade strömavbrottet bara i 30 sekunder eftersom flygplatsens back-up fungerade. Men på Malmö Airport fungerade det inte fullt ut. Varför är oklart.
– Vi testar systemet varje månad. Nu håller vi på att utreda vad som hänt, säger Peter Weinhandl.
Stor investering
Malmö Airport håller på att byta huvudställverk, men det arbetet ska enligt Peter Weinhandl inte kunna påverka systemet.
– Det är vår största investering sedan flygplatsen invigdes. Nästan 80 miljoner kronor kostar det.
Flygplatsens reservsystem ska förse hela Malmö Airport med el och dieselaggregatet ska startas automatiskt vid ett strömavbrott.