SVT Nyheter Skåne har tagit bilder som visar att många passagerare tvingas stå upp obältade på regionbussarna mellan Falsterbo och Malmö.
Bilden känns igen av Pierre Hedfors som ofta reser på regionbussarna från Sjöbo mot Lund och Malmö.
– Ja, det händer tyvärr ganska ofta när man ska hoppa på bussen att det är passagerare som inte får plats att sitta och då får de stå i stället. Och det är ju bedrövligt, säger han.
Pierre Hedfors, som studerar till socionom vid Malmö högskola, håller lite extra koll på trafiksäkerheten. Hans pappa Mats Hedfors är nämligen engagerad i organisationen NTF som arbetar för en säker trafik.
”Moraliskt är det beklämmande”
Mats Hedfors, verksamhetsansvarig för NTF Skåne, tycker att det är tråkigt att se bilderna på överfulla bussar som trafikerar de större vägarna.
– Med tanke på att jag ser att det är en buss som går på landsväg så är det trist att behöva konstatera det. Jag vet att det finns en formulering som ger någon form av öppning för den här typen av transporter och juridiskt är det väl förmodligen okej, men moraliskt är det beklämmande, säger Mats Hedfors.
Svensk lag säger att alla som åker buss ska använda bälte om det finns. Det kan vara tillåtet att stå upp på bussar som inte kör fortare än 90 kilometer i timmen. Skånetrafiken menar därför att det är omöjligt att i varje läge undvika att passagerare står under bussresor.
– Ja, så ser lagen ut just nu. Och våra bussar är då godkända för ett visst antal stående men vi arbetar för att alla ska kunna erbjudas en sittplats, säger Jan-Åke Bergmark, affärsområdeschef vid Skånetrafiken.
Pendlare står upp
Enligt busschauffören Gerth Klang, som kör regionbuss 160, är det inte ovanligt att passagerarna står upp på hans bussar, särskilt när alla ska ta sig hem från skolor och jobb.
Vad ser du för risker med att ha folk stående i bussarna?
– Det är totalt livsfarligt, det räcker med en liten panikbromsning så kommer alla att åka framåt. Det kommer så plötsligt, säger Gerth Klang.
Med tanke på att det är tillåtet att stå upp på vissa bussar är det svårt att be passagerarna vänta in nästa buss, menar han.
– För oss förare är det jättesvårt, för de vill ju med, även om det går en annan buss fem minuter senare. Då ska vi ha den makten att vi ska kunna säga ifrån, säger Gerth Klang.
NTF vill ha tuffare krav
Organisationen NTF ser helst att aktörer som Skånetrafiken ställer tuffare krav på bussbolagen, så att alla passagerare ska kunna sitta bältade under bussfärden. Men enligt Skånetrafiken är det omöjligt att ställa sådana krav med nuvarande lagstiftning.
– Det är ett nationellt problem. Vi ser gärna att bussbranschen tillsammans med Transportstyrelsen tittar på de här frågorna, kommer med rekommendationer och lagkrav, men det måste lösas nationellt och vi ser gärna att det tas sådana initiativ, säger Jan-Åke Bergmark vid Skånetrafiken.