Vid årsskiftet införde Region Skåne att alla vårdkontakter på distans, som kan likställas med ett fysiskt besök, ska kosta lika mycket. I dagsläget 200 kronor.
Men definitionen för när en patientkontakt ska kosta pengar och inte, var så otydlig att läkare i regionen slog bakut och tjänstemännen tvingades skriva om kriterierna.
Bara bokade samtal avgiftsbeläggs
I de nu omskrivna kriterierna står det:
”Distansbesök som ”ersätter fysiska besök” kostar 200 kronor, från 1 januari gäller det även vissa telefonsamtal, videosamtal och chatt i realtid.
Kontakten ska innehållsmässigt och tidsmässigt motsvara ett fysiskt besök, omfatta en medicinsk bedömning och beslut om eventuellt behandling. Tiden ska vara bokad i förväg”
Och just formuleringen, ”tiden ska vara bokad i förväg” gör enligt Olof Lindqvist, läkare på en vårdcentral i Malmö och ledamot i Läkarförbundet, att otydligheten i vad som ska kosta pengar eller inte består.
– Vissa kvalificerade patientkontakter får ingen avgift, medan andra samtal, med samma innehåll kostar 200 kronor, säger Olof Lindqvist.
I videoklippet hör du Olof Lindqvist från Läkarförbundet resonera om hur patienter kommer att kunna kringgå patientavgiften.
Telefonsamtal ska ha samma kvalitet som besök
Region Skånes hälso- och sjukvårdsdirektör Pia Lundbom medger att de första kriterierna borde ha varit tydligare och att de kanske behöver ses över ytterligare, men vidhåller att en telefonkontakt kan vara precis lika värdefull som en fysiskt besök.
– Det är viktigt att vi kan erbjuda vårdsamtal på distans, men kvaliteten ska vara den samma som vid ett fysiskt besök och då ska det vara samma avgift, säger Pia Lundbom.