Ett mattetal dyker upp i ett bildspel framme i klassrummet. Eleverna sitter i grupper och diskuterar vad det rätta svaret är. De skriver på små whiteboard-tavlor.
– Ett, två, tre... visa! säger läraren Annelie Wimhed som går runt och kollar om eleverna svarat rätt.
Treorna på Öllsjöskolan i Kristianstad sitter aldrig och räknar i någon mattebok. I stället är samarbete ett nyckelord. Och genom att rätta varje tal direkt kan lärarna ha bättre koll på om eleverna hänger med eller inte, enligt Annelie Wimhed.
– Vi kan ge dem feedback direkt. Då kan de ändra sitt tänk och sitter inte och räknar en massa tal för att sen få reda på att de tänkt fel, säger Annelie Wimhed som inte heller använder läroböcker i andra ämnen.
Eleverna övar samarbete och social kompetens
Pernilla Lundin och Annelie Wimhed har varsin tredjeklass men samarbetar kring undervisningen och tar fram läromedlen tillsammans. En fördel, enligt duon, är att de kan få flera ämnen att kretsa kring samma tema.
Lärarna vill också att eleverna övar samarbete och social kompetens – på lektionerna jobbar eleverna hela tiden antingen i par eller större grupper. Kooperativt lärande, kallas det.
Men det här med att eleverna behöver prata hela tiden – passar det verkligen alla? Är alla bekväma med att prata i klassen?
– Nej, inte från början men de blir det. Vi tänker ”Vad behöver våra elever ha med sig ut i livet?” och då tänker vi att det sociala är viktigt, säger Pernilla Lundin.
Nominerade till Guldäpplet
Pernilla Lundin och Annelie Wimhed var i år för andra året nominerade till utmärkelsen Guldäpplet vars syfte är att synliggöra lärare som utveckar skolan och undervisningen med stöd av digitala verktyg.
Under onsdagen presenterades årets finalister och lärarduon på Öllsjöskolan är inte en av dem.
I videoklippet svarar lärarna på kritik som finns om att digitaliseringen i svensk skola gått för långt.