Joakim Nyberg säger att de gör löpande kontroller av elsparkcyklar i Lund. Då händer det att de beslagtar elsparkcyklar som de konstaterar klassas som både moped och motorcykel.
I Burlöv gjordes en riktad insats i höstas. Då beslagtogs en elsparkcykel som gick i 90 km/h och hade runt 3000 watt.
– Jag är helt övertygad att om vi skulle göra riktade insatser hade vi fångat väldigt många som är olagliga, säger Love Söderlund, områdespolis i Kävlinge, som också ansvarar för Burlöv.
Uppfattningen från polisen är att många saknar kunskap om vad som faktiskt gäller och riskerar därmed omedvetet göra sig skyldiga till olovlig körning.
Detta gäller för elsparkcyklar
- Elsparkcykeln klassas som en cykel och ska köras som en sådan så länge den maximalt går i 20 km/h och har en kontinuerlig märkeffekt på högst 250 watt.
- Är hastigheten mellan 20 km/h och 25 km/h eller har en kontinuerlig märkeffekt över 250 watt och upp till 1 kW så definieras fordonet som en moped klass 2. Föraren ska ha fyllt 15 år och ha förarbevis för moped. Den ska också ha godkänts vid en mopedbesiktning.
- Går elsparkcykeln snabbare än 25 km/h och upp till med 45 km/h eller har en kontinuerlig märkeffekt mellan 1 kW och 4kW klassas den som en moped klass 1. Dessa ska vara registrerade, ha registreringsskylt och vara trafikförsäkrad. De får inte framföras på cykelbana, det är krav på hjälm och du måste ha körkort klass AM.
- Elsparkcyklar som går snabbare än 45 km/h eller har en kontinuerlig märkeffekt över 4kW klassas som en motorcykel.
- Generellt så har elsparkcyklar som definieras som moped eller motorcykel svårt att uppfylla de fordonstekniska kraven för mopeder eller motorcykel och får därmed inte användas i trafik.
Källa: Transportstyrelsen.