Ute är det kallt och mörkt, men inne hos Åsa och Mats Hansen i Klagshamn är det varmt och mysigt. Vi sitter runt soffbordet och fikar med kaffe och kardemummabullar. Här finns både vuxna och tonåringar – och som vanligt så följer mediavanorna generationsgränserna.
De äldre tittar på Rapport och gärna på tablåtiden 19.30 om det går. De unga får sina nyheter via sociala medier – och mest då via instagram, snapchat och twitter. Facebook är inte så hett bland de unga.
Flera av dem har Aftonbladets app i mobilen och läser flashnotiserna när de kommer, men det är sällan de klickar in på artiklarna.
Det finns ett visst motstånd mot nyheter bland de yngre.
De unga vill ha snabbare sammanfattningar
Medan de vuxna efterlyser mer analys och fördjupning, vill tonåringarna ha snabba sammanfattningar av vad som hänt. Och det oroar deras föräldrar.
– Om vi får en generation nu som inte följer med och som inte engagerar sig i det som händer... ja, då har vi snart en Trump här i Sverige, säger Mats Hansen.
Vi pratar om att nyheter blir gamla så snabbt numera. Efter fyra timmar så har även en hyfsat stor händelse halkat ganska långt ner på en nyhetssajt.
– Det finns en risk med att allt ska gå så snabbt, säger Johan Westberg.
– Det blir inte rätt alla gånger och jag tycker att man ibland missar analysen. Paketeringen av nyheterna är viktig. Det är viktigt att få med analysen med en gång.
”Ärligt talat tycker jag att ni är rätt kassa”
Johan Westberg tycker också att vi på SVT gott kan tuffa till oss.
– Pressa politikerna mer. Ställ de tuffa frågorna. Och det är bättre med bara en person i studion som avtvingas ett svar, istället för två som bara ägnar sig åt pajkastning.
Åsa Hansen tycker att det är för mycket snyfthistorier och vi diskuterar vikten av att ställa ansvarsfrågor inte bara till makthavare utan till alla. Hon tycker också att det är för mycket kulturnyheter i tablån. Hon vill ha mer sport istället.
Jens Kofoed Hansen är en flitig nyhetskonsument. Han vill gärna ha längre sändningstid för de lokala nyheterna. Men får mothugg av Mats Hansen.
– Ärligt talat tycker jag att ni är rätt kassa. Jag tycker att de flesta av era intervjuer saknar djup, säger han.
– Blir ni inte bättre kan man lika gärna lägga ner och använda pengarna till något bättre.
Hur ska man då locka ungdomar att konsumera mer nyheter till exempel på SVT? Till exempel inför valet nästa år, då flera av tjejerna vid bordet får rösta. Det är inte lätt... Man får inte anstränga sig för mycket tycker de unga...
– Det får inte bli så mycket ungdomsspråk, för det påverkar trovärdigheten, säger Frida Knutsson.
– Det handlar kanske mer om vilka ämnen man tar upp och vem man intervjuar. Och att man har lite yngre programledare.
”Politikerna får prata alldeles för länge”
Det spånas idéer runt bordet. Kan man få den unga generationen att titta på en partiledardebatt? En utfrågning av partiledarna? Tveksamt...
– Politikerna får prata alldeles för länge, säger Filippa Westberg.
– Ofta får de en fråga om ett ämne och när svaret är slut har man hamnat någon helt annanstans. Då tappar man intresset.
– Man kanske skulle satsa på en debatt mellan ungdomsförbunden, säger Jens Kofoed Hansen.
– Där blir skillnaderna tydligare och dessutom kan de debattera de ämnen som ungdomar är intresserade av.
#fikamedsvt
”Fika med SVT” är en satsning som vi gör nu i början av året. 100 möten med publiken ska ske över hela landet – sex av dem i Skåne.
Tanken med det hela är att vi över en kopp kaffe ska träffa grupper i olika åldrar, med olika bakgrund och erfarenheter för att prata om nyheter och sport. Vi vill veta mer om hur vår publik tar del av nyheter. Hur håller man sig uppdaterad? Vad är viktigt när man väljer var man tittar och läser? Hur kan vi bli bättre? Alla vi åker ut och träffar har själva anmält sitt intresse för att vara med.
Onsdagen 1/2 var vi i Klagshamn och träffade tittare där.