Tanken är att registrerade ägare med allmänna fordonsrelaterade skulder på över 50 000 kronor omedelbart ska få ett ”ägarbundet användningsförbud” på alla sina bilar.
Fordonsrelaterade skulder kan handla om p-böter, fordonsskatt, trängselavgifter eller infrastrukturavgifter.
Om ett användningsförbud utfärdats så ska polisen få omhänderta bilen, om den används.
- Fordonen återlämnas först när hela skulden gått ned till noll, om inte annat kommer fordonen att kunna tas till försäljning eller skrotning, säger utredaren Björn Hansson, lagman för hovrätten i Skåne och Blekinge.
Enligt utredaren skulle förslaget kunna träda i kraft 1 juli 2021.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) uppger att problemet med bilmålvakter är stort.
- Det kostar faktiskt staten miljardbelopp, som i många delar går in i den organiserade brottsligheten, säger han.
Slippa betala
Bilmålvakter är personer utan tillgångar som låter sig registreras som ägare av fordon istället för fordonets verklige ägare. De verkliga ägarna kan på så sätt slippa betala till exempel p-böter.
Eneroth uppger att det finns omkring 97 000 gäldenärer i dag som har fordonsrelaterade skulder, som sammanlagt uppgår till 1,6 miljarder kronor.
Av dem hade i februari de hundra mest skuldtyngda 211 miljoner kronor i skuld. Eneroth nämner som exempel att en person var registrerad på 3 900 fordon och fyra på över 2 000 fordon.
- Det visar omfattningen på problemet. Det är framförallt i Skåne vi sett den här utvecklingen. Sju av tio målvakter kan knytas till Skåneregionen, säger Eneroth.
Bilmålvakter har länge varit ett problem i bland annat Malmö. 2018 rapporterade SVT Nyheter Skåne om Malmöpolisens krav på nya regler: