– Det är unikt att regionpartierna har kunnat enas och tala med en röst mot regeringen, säger tillväxtnämndens ordförande Pontus Lindberg (M).
De mesta av pengarna kommer att läggas på järnväg – hela 75 procent. Närmare två tredjedelar av resurserna i förslaget går till att stärka viktiga nationella länkar genom regionen, där Västkustbanan, Södra stambanan och Europavägarna är huvudstråken för både gods och persontrafik
Satsning på pågatåg
Region Skåne vill göra klart pågatågssatsningen till Trelleborg. Därefter planeras för pågatåg på Lommabanan mellan Kävlinge och Arlöv.
Det finns även andra orter som vill ha pågatåg, men de ryms inte i denna plan. I väntan på tåg ska de orterna få så kallade superbussar – bekväma bussar som inte gör så många stopp och därmed lämpar sig för arbetspendling. Sträckningen Simrishamn-Dalby är ett sådant exempel.
I oktober ska planen gå ut på remiss till kommunerna, och även om partierna är överens kan det då komma invändningar när det gäller prioriteringarna.
1,2 miljard till cykelvägar
Sedan följer ett år av lobbyverksamhet, där Region Skåne ska försöka få staten att gå med på planen.
I långtidsplanen ingår också en storsatsning på cykelvägar motsvarande 1,2 miljard kronor.