– Det är en mindre och smidigare flygplats – och nu blir det smidigt att ta sig hit också. Jag tror vi kan konkurrera, säger flygplatschefen Nils Funke.
I flera år har Region Skåne försökt få till stånd fungerande kollektivtrafik till Skånes största flygplats.
Samtidigt har antalet resenärer till och från flygplatsen dalat. Att det från de flesta delar av Skåne är smidigare att ta sig till Köpenhamns flygplats Kastrup tror både flygplatsen och regionen bidrar.
Men tack vare den nya tågstationen i Svedala uppenbarar sig nu möjligheten att koppla samman flygplatsen med resten av kollektivtrafiken i Skåne.
En ny busslinje ska trafikera sträckan var trettionde minut från och med sommaren 2026.
Prislappen: Fem till sex miljoner
Regionen står för kostnaden. Enligt preliminära beräkningar väntas den nya busslinjen landa på mellan fem och sex miljoner kronor, uppger kollektivtrafiknämndens ordförande Carina Zachau (M).
– Och sedan beror det ju på hur många resande vi får som kan bidra genom biljettintäkter, säger hon.
Idag reser runt 70 procent av dem som tar sig till och från Malmö Airport med egen bil, uppger flygplatschefen Nils Funke. En stor del av resenärerna på den nya busslinjen väntas bestå av flygplatspersonal. Hur många bussresenärer det blir totalt kan dock vare sig Swedavia eller Region Skåne sia om.
”Betvivlar att det kommer löna sig”
Socialdemokraten Andreas Schönström som företräder oppositionen i kollektivtrafiknämnden är skeptisk till satsningen.
– Jag betvivlar att det här kommer löna sig. Vi har ett flertal skånska orter där Skånetrafiken har svårt att trafikera på grund av att det inte bär sig och där man har runt tusen invånare, alltså ungefär lika många som jobbar på Sturup, säger Schönström.