Nöjesarrangören Julius AB har blivit anmäld till Allmänna reklamationsnämnden 44 gånger i år. – Det är svårt att göra alla nöjda, säger Julius produktionsledare Emelie Löfmark. Foto: Alice Mutambala/SVT

Rekordstor ökning av klagomål mot inställda nöjesevenemang

Uppdaterad
Publicerad

Antalet anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden som rör avbokade kulturevenemang har sett en enorm ökning under året – från ett par stycken under 2019 till över 1 000 anmälningar hittills i år. En av Skåneaktörerna som har fått ett flertal anmälningar från missnöjda kunder är produktionsbolaget Julius, som bland annat arrangerar föreställningar på Nöjesteatern i Malmö.

Ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden, (ARN), har gått från 2 235 stycken förra året till 4 675 hittills i år. Förra året gjordes bara några enstaka anmälningar om avbokade kulturevenemang, men i år är de över 1 000 stycken, enligt ARN.

Julius AB, en av de stora nöjesarrangörerna i Skåne, har blivit anmälda till ARN 44 gånger i år. Anmälningarna kommer från kunder som har köpt biljetter till föreställningar som sedan har skjutits upp på grund av pandemin, och kunderna har då inte fått sina pengar tillbaka.

Coronavirus i Skåne

– Det är en väldigt låg siffra på anmälningar med tanke på hur många personer vi faktiskt har flyttat fram. Vi har flyttat cirka 30 000 personer som skulle varit publik i våras, säger Emelie Löfmark, produktionsledare på Julius AB.

Erbjuds annat tillfälle

Som kompensation har Julius AB erbjudit kunderna att gå på samma föreställning vid ett annat tillfälle. Enligt ARN ska dock personer som har köpt biljetter till ett evenemang som ställs in kunna få sina pengar tillbaka.

Hur kan ni tolka ARN:s rekommendationer så annorlunda?

– Vi tolkar det som ARN säger det, men det är fortfarande frågor kring vilken köpklausul som gäller, så vi inväntar svar i dessa ärenden, säger Emelie Löfmark.

Olika avtal

Enligt ARN har man tagit ett vägledande beslut att ett företag som har sålt en vara eller tjänst inte har rätt till betalning för detta om företaget inte levererar varan eller tjänsten.

Branschen har då invänt att konsumenter har accepterat avtalsvillkor som innebär att företag har rätt att behålla pengar vid händelser utanför företagens kontroll, så kallad force majeure.

Av 44 anmälningar till ARN har tio blivit avskrivna. Hittills har inte ARN i något fall rekommenderat återbetalning från Julius AB till kunderna.

Anmälningar till ARN

Det kulturevenemangs-bolag som anmälts i särklass flest gånger till ARN är Krall entertainment, som anordnar allt från krogshow med GES till magiföreställning med Joe Labero. Krall har i år anmälts över 450 gånger. ARN har fattat beslut i 105 av ärendena och i 84 av dem rekommenderas Krall att återbetala biljettkostnaderna till kunden. Övriga ärenden har gjorts upp i godo, återkallats av kunden, avskrivits på grund av att kompletteringar inte kommit in eller liknande. Kulturnyheterna har utan framgång sökt Krall entertainment.

  • Dalhalla, det gamla kalkbrottet utanför Rättvik, är vanligtvis scen för allt ifrån festivaler till konserter och humorkvällar. I år har de anmälts till ARN ungefär hundra gånger. De vill inte ställa upp på en filmad intervju men svarar via mail till SVT Dalarna att de i de flesta fall kontaktat de som anmält till ARN och lyckats göra upp i godo, vilket bekräftas av ARN.
  • Biljettföretaget Ticketmaster har anmälts 113 gånger men enligt ARN är många av anmälningarna missriktade eftersom de egentligen borde riktas mot arrangören.
  • Produktionsbolaget Julius, som bland annat arrangerar föreställningar på Nöjesteatern i Malmö, har anmälts till ARN 44 gånger. ”Det är fortfarande frågor kring vilken köpklausul som gäller, så vi inväntar svar i dessa ärenden, säger Emelie Löfmark på Julius till SVT Skåne.
  • 2entertain har fått 17 anmälningar men bolaget bedriver även verksamhet på andra scener som också fått anmälningar (Hamburger börs 6, Vallarna 4, Wallmans 6, Lisebergsteatern 2).
  • Vicky nöjesproduktion har anmälts 37 gånger, Oscarsteatern 12, Chinateatern 4 och Krusenstiernska teatern en gång.

Källa: ARN

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronavirus i Skåne

Mer i ämnet