Enligt Skolinspektionens granskning görs det inte tillräckligt för att motverka så kallade glädjebetyg på högstadiet, det vill säga betyg som satts högre än vad elevernas kunskaper motsvarar. Malmö stad är en av de huvudmän som Skolinspektionen granskat efter att Hermodsdalsskolan haft stora betygsavvikelser under flera år.
– Det handlade om att lärarna hade gjort en sammantagen bedömning över elevernas hela resultat, och inte beaktat de nationella proven så som man ska enligt de allmänna råden från Skolverket, säger Linda Deltinger, utbildningschef på Malmö stad.
Malmö har förbättrat sina resultat
Men i granskningen pekas Malmö stad ut som en av de huvudmän som förbättrat sina resultat efter bristerna på Hermodsdalsskolan.
– Jag har haft dialog med rektorn och påtalat vikten att använda de allmänna råden från Skolverket. Sedan har rektorn haft den dialogen med sina lärare för att påtala vikten av de nationella proven, att de ska särskilt beaktas i bedömningen.
”Arbetar helt annourlunda”
Hur säkerställer ni att betygsättningen kommer att vara rättvisande och likvärdig framöver?
– Vi har kvalitetsdialoger och resultatsdialoger med varje skola där vi går igenom varje skolas resultat och följer upp orsaker till varför resultaten ser ut som de gör, säger Linda Deltinger.
Enligt rektor Ulrika Bokelund har skolan fortfarande avvikelser, men inte alls i den grad de haft tidigare.
– Vi har börjat arbeta helt annorlunda här på skolan. Jag ser väldigt positivt på framtiden, säger hon.