Det var den tredje mars i år. SAS flight SK 681 var på väg mot den italienska huvudstaden Rom. Strax efter start från Köpenhamn fick besättningen information om ett oidentifierat flyg mitt i deras färdväg.
Ett flyg som inte syntes på SAS-planets egna varningssystem.
– Det rörde sig om ett Iljusjin Il-20M enligt den information vi fått från försvaret, säger Jens Olsson, haveriutredare på Statens haverikommission.
Upptäcktes av radarstation
Incidenten inträffade fem mil sydväst om Malmö, över internationellt vatten.
Det ryska signalspaningsplanet upptäcktes av en radarstation. Därför kunde SAS-planet, enligt en källa till SVT, få information och korrigera sin kurs. Planen passerade ändå varandra på bara 90 meters håll, alltså betydligt mindre än minimigränsen på 300 meter.
– Det är ju väldigt nära, jag kan tänka mig att det var en obehaglig upplevelse i cockpit.
Enligt flygvapnet är det vanligt att ryska militära flygplan flyger utan transpondern påslagen.
– Ryssarna vill inte visa sig. De har alltid varit så. Den här typen av signalspaningsplan har så vitt jag kommer ihåg aldrig transpondern på, säger Anders Persson, överste och stabschef på flygtaktiska staben vid flygvapnet.
Ryssland frångått god sed
Om Ryssland gjort sig skyldig till något regelbrott är i nuläget oklart, eftersom planet befann sig över internationellt vatten. Men helt klart är att de frångått god sed, säger försvarsexperten Johan Thunberger med ett förflutet på Försvarets forskningsinstitut.
– Ryssland gör sig skyldigt till ett uppenbart brott mot god sed när ett signalspaningsplan befinner sig i ett luftrum som är så hårt trafikerat av kommersiell trafik. SAS-planet befann sig efter start i en luftled och där bör inte militära plan uppehålla sig.
Hade planet inom nära synhåll
I utredningen av tillbudet framgår att besättningen hade det ryska planet inom nära synhåll.
”Besättningen kunde se att luftfartyget var gråmålat och hade fyra turboproppmotorer samt en lång antenn på taket, de såg däremot inga beteckningar.”