• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

I Åhus pågår ett stort turistprojekt med fokus på medeltiden. Foto: Henrik Nordell

Satsning på medeltiden ska locka turister till Åhus

Uppdaterad
Publicerad

Åhus ska marknadsföras som en medeltida by i ett stort turistprojekt. Människorna bakom projektet hoppas på att det lockar fler besökare till samhället.

Till Åhus kommer det tiotusentals besökare varje sommar. För att få turisterna att stanna fler dagar ska nu byn marknadsföras genom sin medeltida historia.

– Många kommer kanske hit för att ta en glass eller se något event, men här får de chansen att ta del av den medeltida skatten som finns. Det får byn att blomstra och besökarna får en bättre upplevelse, säger Caroline Murray Carlsson, en av projektledarna.

Regionmuséet, Kristianstads kommun, Platsorganisation Åhus, näringslivet samt ett 20-tal föreningar medverkar i projektet. Tillsammans har de tagit fram en app som ska guida turisterna till historiska platser.

Medeltida souvenirer

Det ska också säljas ”medeltida” souvenirer i butikerna och serveras mat med medeltidstema i restaurangerna.

– Vi hoppas att det ska generera turistinkomster till Åhus och ett större intresse för oss som by, säger Louice Bodin, på Platsorganisation Åhus, som organiserar företag och föreningar.

Projektet har en budget på cirka en miljon kronor, varav merparten finansieras med projektstöd från Leader, pengar från EU:s struktur- och finansieringsfonder.

Se klippet ovan där SVT tas med till några av de medeltida platserna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.