Till Åhus kommer det tiotusentals besökare varje sommar. För att få turisterna att stanna fler dagar ska nu byn marknadsföras genom sin medeltida historia.
– Många kommer kanske hit för att ta en glass eller se något event, men här får de chansen att ta del av den medeltida skatten som finns. Det får byn att blomstra och besökarna får en bättre upplevelse, säger Caroline Murray Carlsson, en av projektledarna.
Regionmuséet, Kristianstads kommun, Platsorganisation Åhus, näringslivet samt ett 20-tal föreningar medverkar i projektet. Tillsammans har de tagit fram en app som ska guida turisterna till historiska platser.
Medeltida souvenirer
Det ska också säljas ”medeltida” souvenirer i butikerna och serveras mat med medeltidstema i restaurangerna.
– Vi hoppas att det ska generera turistinkomster till Åhus och ett större intresse för oss som by, säger Louice Bodin, på Platsorganisation Åhus, som organiserar företag och föreningar.
Projektet har en budget på cirka en miljon kronor, varav merparten finansieras med projektstöd från Leader, pengar från EU:s struktur- och finansieringsfonder.
Se klippet ovan där SVT tas med till några av de medeltida platserna.