SJ har tagit bort Kastrup och Köpenhamn från alla sina tidtabeller från och med den 4 januari.
De som som åker med SJ från Stockholm till Köpenhamn uppmanas i stället att byta till Öresundståg i Göteborg, Hässleholm eller Lund.
I snitt handlar det om fem avgångar per dag i vardera riktning, berättar kommunikationsdirektören på SJ, Monica Berglund.
– Vi kommer att skicka ut ett SMS till alla som har bokat en biljett på den sträckan så att de får information om hur de får tillbaka pengarna, eller hur de kan använda sin biljett, säger Monica Berglund.
5,5 timmars resa
Bytet till Öresundståg ökar restiden med en halvtimme, vilket innebär att den totala restiden från Stockholm blir 5,5 timmar.
Redan när regeringen fattade beslut om de obligatoriska id-kontrollerna, för resenärer som reser från Danmark till Sverige, tog SJ fram ett antal scenarion för hur man skulle agera.
Det mest dramatiska scenariot var att ställa in all tågtrafik över bron, och nu verkar det alltså som att det är så det blir.
För lite tid
Anledningen till att SJ väljer att ställa in trafiken är att det inte finns tid till att genomföra id-kontrollerna.
– Vi hade två alternativ. Det ena var att göra id-kontroller ombord, men då är den sista sträckan innan Sverige mellan Köpenhamn och Kastrup för kort. Det andra är att göra kontrollerna på plattformen innan resenärerna kliver ombord, men det är för lite tid från det att tåget anländer till perrongen till att det avgår, säger Monica Berglund.
SJ har sedan tidigare önskat ett avskilt spår på Köpenhamns Hovedbanegård, för att möjliggöra id-kontroller utan att det påverkar punktligheten. Kravet har dock inte tillgodosetts, skriver SJ på sin hemsida, varför man nu alltså väljer en annan väg.
Det är ännu oklart hur länge SJ:s tågstopp över bron ska pågå.
Färre regionala avgångar
Även de regionala tågen kommer troligen att påverkas i form av färre avgångar på grund av id-kontrollerna, berättar Magnus Andersson, tågchef vid Skånetrafiken.
– Vi tittar på trafikupplägget så att det fungerar i samband med de här kontrollerna. Det finns en risk för att vi måste dra ner på antalet tågavgångar under rusningstid, säger han till TT.
Att helt ställa in Skånetrafikens tågtrafik över bron är däremot inte aktuellt.