– Eleverna tycker det är roligare så här. Då blir de mer motiverade och så går det bättre, summerar matematikläraren Anette Bernholtz.
Det är långtifrån tyst och ingen sitter ner när hon håller lektion. Eleverna jobbar i par och löser räkneuppgifterna ihop.
Några ställer upp talen på tavlan framme vid katedern, andra skriver glatt över salens fönsterrutor med sina färgpennor.
– Det är mycket skönare att stå upp och jobba än att sitta över en bok. Allt blir lättare när jag ser talen framför mig på tavlan, säger Sigge Berg, en av eleverna.
Anette Bernholtz tror på att göra lärandet mer lustfyllt. Jämfört med tidigare årskullar krävs det helt enkelt mer för att fånga elevernas intresse idag, menar hon.
– De har inte samma uthållighet att räkna uppgifterna, säger hon.
På Pilängskolan menar eleverna att de förväntar sig en varierad undervisning.
– Vi pluggar ju på samma sätt i alla ämnen. Så fort det blir lite mer varierat, som nu på matten, vill man jobba mer, säger Bianca Taggu.
Rapport visar: Svenska elevers kunskapsnivå sjunker
Enligt den senaste Pisa-rapporten har kunskapsnivå i matte, läsförståelse och naturvetenskap sjunkit, hos svenska 15-åringar.
Under de två decennier som Pisa-undersökningen genomförts har resultatet aldrig försämrats så mycket som det gjort mellan de två senaste mätningarna.
– Jag tror det beror på att elevernas tid upptas av till exempel sociala medier, spel och influencers, säger Anette Bernholtz.
Se mer om Pilängskolans sätt att jobba med matte i videon – och möt några av eleverna.