Fatmir Seremeti har varit synskadad länge och dessutom råkade han nyligen ut för en ögonolycka som tvingade fram en operation. Han har nu nästan ingen syn kvar alls.
Det var på ett återbesök på ögonmottagningen vid Skånes universitetssjukhus i Lund han hamnade framför incheckningsskärmen.
Han har beskrivit händelsen på sociala medier och reaktionerna har varit många.
– Man ser det tragikomiska och det var lite det som var tanken. Och det mest tragiska är att jag har jobbat som ombudsman för Synskadades riksförbund, SRF. Och när de skulle införa de nya incheckningsskärmarna så fick vi yttra oss. Vi påpekade just det här att det är helt vansinnigt. Och nu finns de här ändå på massor av ögonmottagningar i hela landet.
Bemannad reception
Nu ska det påpekas att det också finns en bemannad reception på mottagningen.
– Jo, jag skulle ju kunna gå direkt till receptionen, men då ska jag genom ett väntrum, hitta en stängd dörr och ta mig genom den. Då behöver jag ta hjälp av patienter på plats, om där finns några. Det här tar bort vår självständighet och oberoende.
Hur vill du att det ska vara?
– Hade man bara haft talsyntes så hade det fungerat. Den tekniken finns, det har vi påpekat. Och om man frågar oss får man väl lyssna på vad vi svarar, säger han.
Ett komplement
Verksamhetsansvarige på ögonmottagningen på Sus, Sten Kjellström, är införstådd med kritiken.
– Nu är dessa maskiner inte ögonmottagningens, det är Region Skåne som satt upp dem på alla mottagningar. Tanken är att de ska vara ett komplement till den bemannade receptionen så att personalen kan lägga mer tid på patienterna, säger han.
– Men jag tycker också de är bristfälliga. Det skulle kunna finnas ljud och de är inte heller lätta att förstå. Men det här är ju första generationen och maskinerna ska revideras, säger Sten Kjellström.
Vet du om det är någon förändring på gång?
– Det som händer nu är att eftersom information saknas på skärmen så kompletterar man dem med stödlappar. Vissa av dem ser ut som julgranar och det blir inte heller så lätt att förstå.