I föreställningen Blue Dreams improviseras handlingen och dialogen fram utifrån givna ramar med staden som kuliss. Som åskådare får man följa med på en thrillerartad resa genom Malmö. Samtidigt rullas en berättelse ut om stadens svarta ekonomi. Publiken utrustas med hörlurar för att höra dialogen och spänningshöjande effektljud. Allt börjar i ett baksäte på en parkering i gränden utanför Inkonst.
– Vi är ute och kör bil i Malmö samtidigt som vi ska dramatisera berättelsen om de här två människorna. Det är ett väldigt speciellt format när man har publiken in på bara livet, det är bara några decimeter till åskådarna. De är verkligen som flugor på väggen i det här dramat, säger skådespelaren Oskar Stenström.
”Det handlar om att skapa förutsättningar”
Malmökollektivet Public Plot satte 2015 upp en föreställning som hette I protagonistens huvud, där publiken satt med hörlurar i en lägenhet och tog del av ett parförhållande plågat av osynliga övergrepp. Den föreställningen födde idén att prova fler föreställningar med lurar och närhet till skådespelarna.
Henrik Bromander har skrivit manus till både I protagonistens huvud och Blue Dreams. Han tycker att projekten varit intressanta att jobba med.
– Det svåra för mig, och det lättaste, är att det inte varit några repliker jag ska skriva. Det handlar mer om att skapa förutsättningar för skådespelarna att improvisera fram historien.
– Jag har fått skriva väldigt ingående biografier, fundera över deras liv och deras värld och vad som händer när den här världen sätts på spel, säger Henrik Bromander.