Sören Johansson i Helsingborg har varit trafikpolis i drygt tio år. Han och kollegorna har varit med och utvecklat en framgångsrik verksamhet när det gäller bland annat tillslag mot den illegala yrkestrafiken och olovlig körning.
Nu riskerar deras verksamhet att slås i spillror när polisledningen vill fördela ut trafikpoliserna på de lokala polisstationerna.
– Vi är framgångsrika och har jobbat upp en specialistkunskap, menar Sören Johansson. Det är viktigt för allmänheten att vi finns kvar och det här förslaget kommer att påverka trafiksäkerheten.
Men polisledningen menar att det bara är en form av omorganisation.
– Vi vill göra den här förändringen för att vi ska komma närmare lokalpolisområdena, så att vi får fler som arbetar med trafikpolisen, berättar Jarl Holmström som är biträdande regionpolischef i polisregion Syd.
Att flytta ut trafikpolisen till de lokala stationerna är ett sätt att nå de målen i den nya polisorganisationen – att lokalpolischeferna ska kunna förfoga över mer än hälften av polisresurserna.
Facket negativa
Under torsdagen informerades facket om planerna och beslutet ska tas i mitten av november.
– Vi på facket ställer oss inte bakom det här, det är inte bra, säger Karna Tillheden på Seko. Det här görs för att få ut fler poliser på lokal nivå och det finns en stor risk att vi tappar specialistkunskap, menar hon.
– Vi ska försäkra oss att den regionala kompetensen bibehålls, försvarar Jarl Holmström förslaget. Vi måste också se till att trafikpoliserna fortsätter arbeta med trafikfrågor på lokalnivå, så att de inte bara används till andra uppdrag. Vi vill hitta positiva smittoeffekter, så att fler jobbar med trafiksäkerhetsarbete, berättar han.
I direktiven till den nya polisorganisationen står det att trafikpolisen ska ledas och samordnas regionalt. Det står också att det ska finnas trafikpoliser med specialkompetens på regional nivå. Detta frångår polisregion Syd nu med det nya förslaget.
– Vi har sett behov av att integrera den regionala polisverksamheten, alltså de djuplodade specialisterna, i den vanliga polisverksamheten, menar Jarl Holmström. Vi tycker att våra poliser som jobbar i yttre tjänst ägnar för lite tid åt trafikpolisfrågor. De behöver mer behöver kompetens och behöver jobba mer tillsammans med de som har den här speciella utbildningen.
Polisregion syd består av Kalmar, Blekinge, Kronoberg och Skåne län. Även yrkestrafiktidningen Proffs skriver om polisförslaget.