Mellan 28 augusti och 6 september kommer tågtrafiken mellan Malmö och Lund att stå stilla. Trafikverket ska sätta två nya järnvägsbroar på plats vid den nya pågatågsstationen vid Klostergården i Lund.
Arbetet är ett led i den pågående utbyggnaden till fyra spår på stambanan mellan Malmö och Lund. Projektet startade 2017 och ska stå klart 2023.
Tungt trafikerad sträcka
Utbyggnaden görs för att öka kapaciteten på sträckan, som är en av Sveriges mest trafikerade med 450 tåg per dygn.
– Antalet resenärer väntas öka och vi behöver få in fler tåg. När vi är klara kommer 650 tåg att köra på sträckan varje dag, säger Jens-Peter Eisenschmidt, projektchef på Trafikverket.
Gamla järnvägsspår
En annan anledning är att spåren är gamla och behöver bytas ut.
– Järnvägen har varit dålig och behöver rustas upp. Vi vill inte ha oplanerade störningar i tågtrafiken.
I Åkarp och Hjärup är den nya järnvägen nedgrävd för att minska bullret för dem som bor i området.
– Vi kommer att ha tre nya passager i varje samhälle. Människor kommer att kunna ta sig runt lättare och slipper vänta vid några bommar.
Tunnlarna byggs bredvid spåren, så att arbetet inte får för stor påverkan på tågtrafiken.
– Det hade blivit kaos annars. Vi kommer att gräva bort spåren, skjuta in tunnlarna på plats och lägga tillbaka spåren. Sen kan trafiken sättas igång igen.
Under tågstoppet uppmuntrar Trafikverket människor att cykla.
– Vi försöker få folk att ta cykeln i stället för bilen. Det gör dem mer miljövänliga samtidigt som de får motion, säger Jens-Peter Eisenschmidt.