En krona i mynt. Kö utanför ett Skånetrafikens kundcenter på Malmö C.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Många skåningar uttryckte sitt missnöje mot Skånetrafiken under internationella bilfria dagen. Se mer i videon. Foto: TT/SVT

Trängsel när kollektivtrafiken kostade en krona: ”Negativ bild”

Publicerad

Under söndagen blev det trängsel på bussar och tåg när resenärer runt om i Skåne reste för en krona. Något som enligt trafikforskare kan ge en negativ bild av kollektivtrafiken.

Den 22 september firade Skånetrafiken den internationella bilfria dagen. Under hela söndagen fick resenärer i kollektivtrafiken möjlighet att resa runt hela Skåne för endast en krona. Resultatet av denna kampanj ökade trycket bland resenärer på bussar och tåg.

Frustration hos resande

På sociala medier delar resenärer med om kaos och frustration som uppstod när Skånetrafikens fordon blev överfulla under söndagen. Kampanjen resulterade i trängsel och flera resenärer inte kunde åka med planerade bussar och tåg.

Helena Svensson tillförordnad föreståndare på nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, K2, säger att trängseln kan motverka syftet med de billiga biljetterna.

– Då blir det istället en negativ bild av kollektivtrafiken när syftet var att visa upp hur väl kollektivtrafiken faktiskt kan fungera, säger hon.

Regionen: Framgångsrikt

Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande i Region Skåne, menar dock att det dagen blev framgångsrik. Hon pekar på färre bilar ute i trafiken och fler resenärer som fick prova på kollektivtrafiken.

– Vi hade tre gånger så mycket resande, jämfört med en vanlig söndag, berättar Carina Zachau (M).

Nu kommer Skånetrafiken att göra analyser och enkäter om kundernas upplevelser och sammanfatta vad som var bra och mindre bra.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.