Bakgrunden är att ny teknik i flygplanen gör att piloterna förlitar sig på att instrumenten ser allt som finns runt omkring men med det säkerhetspolitiska läget just nu, med ökad militär aktivitet i luftrummet, är det vanskligt.
– Under kalla kriget var civila piloter vana vid att det fanns militär trafik. Dagens unga piloter är inte på samma sätt medvetna om att det finns plan som inte syns, säger Lars-Eric Blad, sakkunnig på Transportstyrelsens sektion flygtrafiktjänst.
Transpondrar
Flygplanen har numera ett system som kallas TCAS, Traffic Collision Avoidance System, där flygplanen kommunicerar via transpondrar. Men militära plan flyger ibland med transpondrarna avslagna och har rätt att göra det.
– När man flyger över internationellt vatten ska man titta ut genom fönstret, säger Lars-Eric Blad.
Det går fort när planen passerar varandra i luften.
– Normalt hinner man se andra flygplan runt omkring i tid. Men under mycket olyckliga omständigheter, om man möts nos mot nos i mycket hög fart hinner man inte reagera, säger Lars-Eric Blad på Transportstyrelsen.
Internationell nivå
Incidenten där ett SAS-plan från Köpenhamn var 90 meter från att kollidera med ett ryskt signalspaningsplan bedömer han som allvarlig.
– Den är allvarlig därför att det var nära kollision. Därför har jag också lyft frågan internationellt, säger Lars-Eric Blad.
Frågan togs upp i Eurocontrols säkerhetskommittée i början av maj. Det är en organisation som samverkar i flygsäkerhetsfrågor och militär koordinering. Ryssland är dock inte medlem i organisationen.