Spriten som tas in säljs svart i hela landet. Tullverket vet vilka bussbolag som kör, men kan inte hålla jämna steg.
– Periodvis är det enbart via Helsingborg, sedan går det över till Öresundsbron, för att undvika oss.
Spritbussarna är en miljonindustri. Även om några av de anlitade passagerarna åtalas så fortsätter trafiken.
– Vi kan ha gjort kontroller och beslagtagit mycket alkohol men några dagar senare kommer den här bussen igen, med i viss mån utbytt passagerarbesättning men den rullar på. Vi kan irritera och störa men eftersom vi inte kan göra det så kontinuerligt som vi skulle önska så är det fortfarande för hög lönsamhet för att någon ska upphöra göra det, säger Lars Bäckström, chef för Tullverket i Malmö.
Skulle kräva sextio personer
För att stoppa alla spritbussar vid gränsen skulle 60 tullare behöva jobba heltid i minst ett halvår med bara det –resurser som i dag inte finns.
Men Lars Bäckström menar att även om de resurserna skulle finnas så skulle rättssystemet braka ihop.
– Vi såg under de insatsveckor vi hade att det blev fullbelagt i arresterna, då havererade det faktiskt.
Vill se tydligare ansvar
Nu utreds vilka åtgärder som skulle krävas för att stoppa verksamheten. En sak skulle kunna vara att gå på bussbolagen i högre grad.
– En sak som skulle underlätta för oss vore ett tydligare ansvar för transportören, alltså bussbolaget eller chauffören, att man har ansvar för den mängd av alkohol eller last som det inte finns någon ägare till. Vi har försökt det vid ett antal tillfällen, att hålla bussbolag eller chaufför ansvarig, och det är lite svårt, säger Lars Bäckström.