• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Fullproppat på Nyhavn i Köpenhamn. Foto: Paul Kleiven/TT

Turisterna strömmar till Köpenhamn

Uppdaterad
Publicerad

Turismen i Köpenhamn ökar dramatiskt. Antalet övernattningar i den danska huvudstaden steg med 55 procent mellan 2009 och 2015.

Turister på Amalienborg, turister vid ”den lille havfrue”, turister i Nyhavn. Intesset för att besöka Köpenhamn ökar snabbt. År 2009 var det 6,3 miljoner övernattningar, 2015 hade siffran stigit till 9,8 miljoner. Fler flygförbindelser är en av förklaringarna, men det finns fler:

– Köpenhamn utmärker sig på den internationella scenen med gastronomi, kultur, arkitektur och ett billigt levnadssätt, det vill säga Köpenhamnarnas speciella och avslappnade livsstil, säger Signe Jungersted, utvecklingschef hos turistorganisationen Wonderful Copenhagen.

Vänliga danskar uppskattas

Och turisterna  känner sig väl bemötta av danskarna.

– Man kan gå fram till vem som helst och ställa frågor och man känner sig både säker och väl till mods, säger den kanadensiske turisten Steven Taylor.

– Bemötandet är viktigt, för det talar jag om när jag möter mina landsmän. Jag säger till dem att de borde resa till Danmark, säger Sakshi Gupta Sharma från Indien.

Danskarna välkomnar fler

Och bemötandet är något turistorganisationen Wonderful Copenhagen tar fasta på. För i många städer har folk fått nog av turisterna.

– Det har man ju sett i städer som Berlin och Barcelona, där det har varit protester mot turismen på gatorna, säger Signe Jungersted.

I Köpenhamn anser 95 procent av invånarna att det finns plats till fler turister 

– Det finns plats till många fler. De flesta håller sig i centrum, och det finns gott om utrymme i andra stadsdelar, som till exempel Amager, säger Köpenhamnaren Heidi Mann.

Försöker sprida ut turisterna

Att få turisterna att inte flockas vid vissa platser vid samma tid, arbetas det nu med i Wonderful Copenhagen, som skapar en fyraårig strategiplan.

– Vi ska vara smarta omkring turismen. Den teknologiska utvecklingen gör att vi kan följa turisterna, hur de rör sig och var de är på bestämda tidpunkter. Det kan vi ju arbeta med så att vi kan fördela dem mer och få dem ut i en bredare geografi så att de slipper stå tre timmar i kö, avslutar Signe Jungersted.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.