Ann-Britt Kjellberg, nyinflyttad malmöbo, har längtat efter att de nya lagarna ska införas.
– Jag har hållit på att snubbla över elsparkcyklar som står på trottoarerna så många gånger, senast i dag vid Möllan, berättar Ann-Britt Kjellberg.
Körförbud och parkeringsförbud
Elsparkcyklar som står eller ligger på trottoaren gör det svårt för gångtrafikanter att ta sig fram.
Mohamed Ghoneim är butiksbiträde i Malmö och berättar att han behövt hjälpa en person i rullstol utanför butiken som inte kunde ta sig fram på trottoaren eftersom elsparkcyklar stod i vägen.
Regeringen har beslutat om ett parkeringsförbud på gång- och cykelbanor. De ska istället parkeras vid angivna platser som kommunen ansvarar för att sätta upp.
Det är även nu förbjudet att köra på gångbanor och trottoarer, om detta bryts kan straffet bli böter på upp till 500 kronor.
Kritik från branschen
Beskeden har hittills mötts av blandade reaktioner från elsparkcykelbranschen, där bland annat företaget Voi ställt sig kritiskt till regeringens beslut att stoppa körningar på gångbanor och trottoarer.
Enligt företagets egen statistik sker endast runt fem procent av de olyckor där elsparkscyklar är inblandade på gångvägar, medan 95 procent istället sker i trafikfälten.
Hör i videon vad malmöborna tycker om de nya reglerna.
TT: Nya regler för elsparkcyklar
Från och med den 1 september råder parkeringsförbud för elsparkcyklar på gång- och cykelbanor, annat än på en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar.
Huvudregeln är att fordonen ska flyttas till en särskild uppställningsplats, men även kortare förflyttningar av cyklarna kan tillämpas.
Det är elsparkcykelföretagen som ska betala kostnaden för flytten. Kommunerna ska kunna meddela lokala undantag från förbudet.
Även ett förbud mot körning av elsparkcyklar på gångbanor och trottoarer införs.
Straffet för den som bryter mot körförbudet kan bli böter på 500 kronor.