För att möta de nya reglerna har kommunen märkt ut 80 områden där parkering av elsparkcyklar är tillåtet.
– Varje område har flera parkeringsplatser. Sen finns även alla stadens cykelställ, där kan man också parkera sin cykel, säger Oscar Grönvall, trafikchef i Helsingborgs kommun.
Just nu finns det cirka 2000 elsparkcyklar i staden, fördelade mellan fyra olika bolag.
– Parkeringsplatserna kommer att räcka, det tror jag. Men vi får såklart utvärdera detta efterhand.
”Lite överdrivet”
Helsingborgaren Melia Birkfeldt går på gymnasiet och kör ofta elsparkcykel mellan raster.
– För min del tycker jag att den nya lagen är lite överdriven. Jag tycker inte att man ska kunna få böter och jag tycker man ska få åka två på en cykel, säger hon.
De nya lagarna ska bidra till ökad säkerhet och ordning i trafiken, något som Maaria Asp tycker är positivt.
– Det är bra. Det blir säkrare för oss som är ute och promenerar.
Men enligt Oscar Grönvall kan det eventuellt finnas ökade risker för de som kör elsparkcyklar, då de i vissa fall kommer behöva färdas på gatan.
– Som elsparkcyklist blir man mer utsatt eftersom de kommer att träffa på bilar ute i trafiken.
Hör mer om de nya reglerna och Helsingborgs åtgärder i klippet ovan.
TT: Nya regler för elsparkcyklar
Från och med den 1 september råder parkeringsförbud för elsparkcyklar på gång- och cykelbanor, annat än på en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar.
Huvudregeln är att fordonen ska flyttas till en särskild uppställningsplats, men även kortare förflyttningar av cyklarna kan tillämpas.
Det är elsparkcykelföretagen som ska betala kostnaden för flytten. Kommunerna ska kunna meddela lokala undantag från förbudet.
Även ett förbud mot körning av elsparkcyklar på gångbanor och trottoarer införs.
Straffet för den som bryter mot körförbudet kan bli böter på 500 kronor.