De svenska gränskontrollerna utförs vid Öresundsbron och i hamnarna i Trelleborg, Malmö, Helsingborg och Göteborg. De infördes förra hösten i samband med flyktingkrisen och förlängdes senast i juni. Den förlängningen gäller till och med i dag.
– Det har varit ett svårt beslut, eftersom pendlarna i Öresundsregionen har fått betala ett rätt högt pris för de här kontrollerna, säger inrikesminister Anders Ygeman (S).
På frågan om varför beslutet har dröjt, svarar han:
– Det har inte dröjt, det fattas på samma tidpunkt som för de andra EU-länderna, säger Ygeman.
Han motiverar beslutet med att hotet mot den inre säkerheten kvarstår.
Den nya förlängningen gäller från i morgon, lördag, och sträcker sig till den 11 februari 2017.
– Det var ett nödvändigt beslut i elfte timmen, säger Moderaternas rättspolitiska talesperson Beatrice Ask.
Samtidigt kritiserar hon regeringen för att inte göra tillräckligt för att underlätta för pendlarna.
Diskuterat med danskarna
Danska och svenska regeringarna för samtal på hög nivå om att samordna kontrollerna. Förra veckan var svenska tjänstemän från justitiedepartementet i Danmark för att förbereda en lösning. Och på fredag nästa vecka träffar inrikesminister Anders Ygeman (S) den danske ministern.
– Mina förhoppningar är att vi då ska kunna ge ett besked till pendlarna om hur vi kraftigt ska kunna minska det obehag kontrollerna ger upphov till, säger Ygeman (S).
För Öresundspendlarna del har kontrollerna i Sverige och Danmark inneburit en utökad restid på cirka 30 minuter. Något som enligt Sydsvenska handelskammaren slagit mot handeln och Öresundsintegrationen.
Inte lika täta gränskontroller
Somliga Öresundspendlare har noterat att det i dag inte sker gränskontroller lika ofta, och har i olika pendlarforum ifrågasatt varför kontrollerna trots det finns kvar.
– Det sker 100.000-tals gränskontroller varje vecka, så det stämmer inte. Men regeringsbeslutet är så utformat att omfattningen bestäms av polisen. Så det kan vara mer gränskontroller vid ett tillfälle och mindre vid ett annat, säger inrikesminister Anders Ygeman (S).
Ture Ertmann är representant för den dansk-svenska pendlarföreningen Broen Live:
– Beslutet var väntat, och jag har egentligen inga synpunkter på att de gör kontrollerna. Det jag är kritisk till är att det fortfarande är två kontroller med tolv minuters mellanrum.
– Det är ofattbart att två grannländer som Sverige och Danmark inte kan samarbeta bättre. De flesta pendlare skulle acceptera dem om de gjordes på ett och samma ställe.
Måste begära nytt tillstånd
När tre månader har gått måste regeringen åter begära tillstånd om förlängning av kontrollerna hos Europeiska rådet. Redan dagens förlängning saknar stöd i Schengen-fördraget. Men trots invändningar från några EU-länder, exempelvis Ungern, har både EU-kommissionen och Europeiska rådet nu gått önskan från Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike och Norge till mötes.
Även Norge förlänger
Gränskontrollerna vid Öresundsbron har fått kritik för att de tillsammans med id-kontrollerna på den danska sidan skapar förseningar för pendlarna. I förra veckan beslutade regeringen att förlänga id-kontrollerna i tre månader till.
Norge har beslutat att förlänga de tillfälliga gränskontrollerna vid färjelägen till den 11 februari nästa år. Det formella beslutet togs – precis som i Sverige – efter det att EU:s ministerråd gett klartecken.
Kontrollen i Norge gäller färjorna som kommer från Danmark, Sverige och Tyskland.
GRÄNSKONTROLLER
- De inre tillfälliga gränskontrollerna infördes förra senhösten, som en följd av att många asylsökande kom till Sverige.
- Gränskontroller finns i dag vid Öresundsbron och hamnarna i Trelleborg, Malmö, Helsingborg och Göteborg.
- Genomsnittligen 400.000 personer i veckan bedöms passera de berörda gränsövergångarna, varav 40–95 procent kontrolleras.
- Under augusti, september och halva oktober avvisades 425 personer.
- Under samma period ansökte 78 personer om asyl i samband med passkontrollen. Det kan jämföras med att 5 411 personer ansökte asyl i Sverige som helhet under samma månader.
Källa: Regeringens skrivelse till EU-kommissionen i oktober