Idag finns en miljözon klass 1 i Malmö som innebär att det är förbjudet att köra gamla, tunga fordon och bussar som släpper ut för mycket föroreningar i centrala delarna av stan.
Men det finns de som vill gå längre och införa en miljözon klass 2. Det skulle innebära att även äldre personbilar förbjuds i centrum. Så här svarar Malmös partier på frågan om att införa miljözon klass 2:
- Centerpartiet: ”Ja. Förorenande utsläpp från vägtrafik är en stor källa till ohälsa, framförallt vid våra större och mest trafikerade gator”
- Moderaterna: ”Nej. Det är inte lösningen på klimatkrisen.”
- Sverigedemokraterna: ”Nej. För oss är detta en klassfråga. Många Malmöbor har idag inte råd att köpa nya moderna bilar”
- Liberalerna: ”Nej. Effekten kommer vara ytterst liten och teknikutvecklingen förutspås att snabbt bli bättre än kraven för en sådan zon.”
- Vänsterpartiet: Ja. Vänsterpartiet tycker att det ska införas omgående för det behövs snabba åtgärder för att minska vår klimatpåverkan och stadsluften”.
- Miljöpartiet: ”Ja. Miljöpartiet vill att Malmö går före och värnar Malmöbornas hälsa”.
- Socialdemokraterna: ”Vi avstår från att svara på frågan”
Vad S tycker är höljt i dunkel. När SVT ber om att få veta skälet till att partiet inte vill svara på frågan, får vi inget svar.
MP bokar av intervju
Vi bokar in en intervju med Stafana Hoti (MP) för att bland annat få veta om partiet kommer att driva frågan i Malmös styre.
Dagen innan avbokar partiets pressekreterare intervjun. När SVT frågar varför blir svaret: ”Tyvärr har vi inte möjlighet att prioritera det här just nu”.
Stockholm går längre
I Stockholm finns redan idag miljözon klass 2 i delar av centrum. Och huvudstadens nya styre S+MP+V vill från och med 2024 också införa miljözon klass 3 i centrala delar, vilket innebär att i stort sett bara elbilar och vissa gasbilar får lov att köras i zonen.